En eksamensoppgave som gjør meg forbanna =P... Av den grunn at jeg ikke ser feilen jeg gjør og mener heller ikke at jeg gjør feil...
Ved en TV-aksjon til inntekt for et godt formål viste det seg at 40% av de personlige giverne var kvinner. 30% av de personlige giverne benyttet telefon til å gi sitt bidrag. Blant de personlige giverne som ga sitt bidrag via telefon, var det 60% kvinner.
a)
En av de personlige giverne velges ut tilfeldig. Bestemt sannsynligheten for at denne giveren er en kvinne som ga bidrag via telefon.
Bestem også sannsynligheten for at den tilfeldige valgte giveren er en kvinne som ikke ga sitt bidrag via telefon.
HVOR i teksten ligger det at jeg MÅ starte med telefon i trediagrammet og ikke kan starte med K = 0,4 og M = 0,6?
Sitti å diskutert dette litt nå og ikke overbevist, så kanskje noen av dere har en smart måte å banke dette inn i hode mitt...
- Ligger det liksom i det kursive? Altså å lese resten av deloppgaven?
Statistikk, trediagram
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Riemann
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
Ser vell ikke helt hvorfor du må bruke trediagram, siden de ber bare om sannsynligheter, men skal den løses med trediagram virker det lettest å begynne med telefon.
Da får du første deling er telefon og ikke telefon, så kan du dele de som brukte telefon opp i kvinner og menn, oppdelingen for de som ikke brukte telefon må du regne deg til selv.
Bruker du mann og kvinne først, blir neste deling telefon eller ikke telefon, men du vet ikke om sannsynligheten for at giveren brukte telefon gitt at det var en kvinne uten å regne.
Da får du første deling er telefon og ikke telefon, så kan du dele de som brukte telefon opp i kvinner og menn, oppdelingen for de som ikke brukte telefon må du regne deg til selv.
Bruker du mann og kvinne først, blir neste deling telefon eller ikke telefon, men du vet ikke om sannsynligheten for at giveren brukte telefon gitt at det var en kvinne uten å regne.