Kan noen hjelpe meg med å derivere dette uttrykket?:
2 ln x : x
Jeg vet at svaret skal bli [symbol:tilnaermet] 2.72 eller e^1 og har prøvd å derivere med "brøkregelen", men kom ikke fram til riktig svar.
Derivasjonsoppgave
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det der gir ingen mening. Svaret blir ikke e i det heletatt.
Hvordan er oppgaven?
Sier oppgaven at du skal derivere denne funksjonen?
[tex]f(x) = \frac{2ln x}{x}[/tex]
Sett u = ln x og v = x, deriver dem, og sett inn i utrykket for kvotientregelen. Vis gjerne utregningen her. Da skal du få en ny funksjon og i dette tilfellet blir ikke svaret en konstant.
Hvordan er oppgaven?
Sier oppgaven at du skal derivere denne funksjonen?
[tex]f(x) = \frac{2ln x}{x}[/tex]
Sett u = ln x og v = x, deriver dem, og sett inn i utrykket for kvotientregelen. Vis gjerne utregningen her. Da skal du få en ny funksjon og i dette tilfellet blir ikke svaret en konstant.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
-
- Fibonacci
Den opprinnelige funksjonen var f(x)=(lnx)^2 - 4
Denne funksjonen deriverte jeg først en gang som bedt om i oppgaven. fikk:
f'(x)= 2 ln x : x som svar og det stemte med fasit.
Så skulle jeg undersøke om f hadde et vendepunkt. Jeg fikk ved å bruke kvotientregelen:
x- 2 ln x : x^2 men det er kansje riv ruskende galt?
Jeg vet at den x-verdien for f''(x) som gjør at uttrykket er lik 0 er det samme som vendepunktet til f. I fasiten min står det at vendepunktet er (2,72,-3)
Denne funksjonen deriverte jeg først en gang som bedt om i oppgaven. fikk:
f'(x)= 2 ln x : x som svar og det stemte med fasit.
Så skulle jeg undersøke om f hadde et vendepunkt. Jeg fikk ved å bruke kvotientregelen:
x- 2 ln x : x^2 men det er kansje riv ruskende galt?
Jeg vet at den x-verdien for f''(x) som gjør at uttrykket er lik 0 er det samme som vendepunktet til f. I fasiten min står det at vendepunktet er (2,72,-3)
Da hadde det kanskje vært greit å meddele oppgaven med oss, slik at vi slapp å leke gjetteleken? 
Jeg har dårlig hukommelse, så jeg klarer aldri å huske derivasjonsformler og slikt, derfor skriver jeg om utrykket og deriverer slik:
[tex]f^,(x) = 2x^{-1}ln x \\ f^{,,}(x) = -2x^{-2}ln x + 2x^{-1}\frac{1}{x} = \frac{2-2ln x}{x^2}[/tex]
Der har jeg bare brukt produktregelen istedenfor kvotientregelen. Du leter etter ett vendepunkt. Disse finner du ved å sette den annenderiverte til null. Du klarer sikkert resten nå?

Jeg har dårlig hukommelse, så jeg klarer aldri å huske derivasjonsformler og slikt, derfor skriver jeg om utrykket og deriverer slik:
[tex]f^,(x) = 2x^{-1}ln x \\ f^{,,}(x) = -2x^{-2}ln x + 2x^{-1}\frac{1}{x} = \frac{2-2ln x}{x^2}[/tex]
Der har jeg bare brukt produktregelen istedenfor kvotientregelen. Du leter etter ett vendepunkt. Disse finner du ved å sette den annenderiverte til null. Du klarer sikkert resten nå?

-
- Fibonacci
Ja, skal huske å skrive hele oppgaven til nestegang hehe
Og takk for at du svarer!
Så hvis jeg setter f''(0)= 2-2 ln 0 : 0^2 Skjønner ikke hvordan det blir 2,72? Beklager at jeg spør så dumt, men det var sånn jeg forstod jeg skulle gjøre

Så hvis jeg setter f''(0)= 2-2 ln 0 : 0^2 Skjønner ikke hvordan det blir 2,72? Beklager at jeg spør så dumt, men det var sånn jeg forstod jeg skulle gjøre

-
- Fibonacci
Nei vent nå tror jeg at jeg skjønte det... tenkte litt feil. er ganske fersk i derivasjon, hehe. Slik jeg tror det er da, er at jeg må finne "ln" til den verdien som blir 1 slik at jeg får 0 til svar. Altså er x 2,72. (Correct me if I'm wrong)
Takk for all hjelpen!
Takk for all hjelpen!

Ja. I denne oppgaven holder det å sjekke likningen:
2-2ln x = 0
1 = ln x
x = e^1 = e
Så det stemmer, ja
2-2ln x = 0
1 = ln x
x = e^1 = e
Så det stemmer, ja