Muntlig eksamen R2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
lodve
Hilbert
Hilbert

http://en.wikipedia.org/wiki/Hexagonal_close_packed
Image

Uploaded with ImageShack.us

Hei, som dere ser så sliter jeg med å lage en oppgave i forhold til læreplanen. Kan en her hjelpe meg med å velge ut de punktene som er mest relavant i forhold til oppgaven?

Takk :D
ettam
Guru
Guru

Oppgave 5 fra fjorårets eksamen er et slags svar "trekanttall-delen" på oppgaven du har fått.

Og den er løst her.
lodve
Hilbert
Hilbert

Oi, under fremføringen bør jeg si til sensoren at jeg har tatt utgangspunkt i oppgave 5 fra fjorårets eksamen?
Gommle
Grothendieck
Grothendieck

Finn en formel for pyramidetall (firkantet grunnflate gir lettest følge, [tex]n^2[/tex]).

Bruk regresjon (tredjegradsuttrykk for firkantet grunnflate, og fjerdegradsuttrykk for trekantet grunnflate) eller andre metoder til å finne rekken, og bevis den med induksjon.

Bruk antall kuler i en pyramide til å approksimere volumet, og lag en graf over hvor feil volumet blir ved n "etasjer".

Om den relative unøyaktigheten går mot 0, bruk summen av rekken til å finne formelen for volumet av en pyramide.
ettam
Guru
Guru

Ja, du bør oppgi kilder på eksamen, og en gammel eksamensoppgave er opplagt det.

Ellers er jeg mere enig med Gommles forslag, fordi oppgaven handler også om pyramidetall.
ettam
Guru
Guru

Se her, kanskje du for noen ideer her?

Har ikke lest gjennom alt...

Kanskje jeg egentlig forvirrer deg, i stedet for å hjelpe deg?
Post Reply