noen utrykk læreren vår har sagt, som jeg ikke forstår...

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
jens

I fagrapporten står bla. dette:

Under Matematikk i dagliglivet:
-Vurdere Måleusikkerhet

Tall og algebra:
-arbeide med å bruke og behandle bokstavutrykk herrunder brøkutrykk med ett ledd i nevner

Geometri
-arbeide med geometri i sammenheng med estitikk

Behandling av data:
-arbeide videre med begreper innenfor sansynlighet

grafer og funksjoner:
-bruke funksjonsmetoder til å beskrive sammenhenger
-lineære og kvadratiske funkjsoner

------------
Kan noen fortelle hva dette egentlig betyr hehe.. har litt problemer med å forstå en del av det.
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Posts: 420
Joined: 18/04-2005 00:00

Måleusikkerhet:

Hvis du måler f.eks alkohol i blodet vha av et elektrisk-aparat skal man være forsiktig med å uttale seg om de tallene som kommer frem stemmer. Det tallet som kommer opp er ikke riktig fordi det kan like godt være det ene eller det andre. Det man derimot kan si er å oppgi feil-margin på +-10% som sier at det er f.eks 95% sansynlighet for at måleverdien er sant innenfor et bestemt område.

La oss si en måler tallet 1 på alkotesten. I bruksanvisningen står det at en verdi som er målt, er det 95% at denne verdien ligger mellom +-10% av målt verdi. Dvs at det er like sansynlig at verdien er 1.1 eller 0.9. Alstå måleusikkerhet. Jo mindre intervall, feks 0.99 og 1.11 er det kanskje bare 30% sikkert at vi har riktig verdi. Derfor oppgies margin etter et krav om sikkerhet. Dette er grunnen til at politiet må ha en høyere terskel enn loven for alkohol for å teste positiv til alkohol, fordi tallet som vises i ruten har usikkerhet. Jeg kan desverre ikke komme med noen matematiske eksempler her. Men det ligger i sonen for statistikk og sansynlighetsregning.

Tall og algebra:
http://www.matematikk.net/ressurser/per ... php?aid=24
Tall sier noe om en størrelse. Algebra er regning med tall, konstanter og variable verdier. Regler er gitt for algebra regning.

Geometri:
http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=124
Størrelser som Linjer, lengder og vinkler.

Geo - et område, metri - å sette tallstørrelser på geo - område. ble det riktig montro ? :)

Behandling av data
http://www.matematikk.net/klassetrinn/k ... istikk.php
http://www.matematikk.net/klassetrinn/k ... lighet.php
Da er det snakk om innsamlet data hvor man kan bruke sannsynlighets regning som verktøy for å kunne beskrive datasettet. I seg selv vil et stort datasett være ubrukelig for de fleste, de kan heller presenteres som grafer, gjennomsnitt, median, osv. Med to datasett kan man behandle de slik at man kan si om de har noe til felles. Det kalles korelasjon og er et tall mellom 0 og 1 eller 0 og 100% som sier hvor korellerte de er. ... For å nevne noe da...

Grafer og funksjoner:
http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=122
En sammenheng, f.eks nivå av vann i tank kan beskrives vha mengden som kommer inn og mengden som kommer ut. Da er det praktisk å lage høyden som en funksjon av disse to størrelsene. Et annet eksempel kan være et spenningsnivå som funksjon av tid. Et typisk uttrykk for dette er f(x) = sin(x) hvor igjen sin(x) er en funksjon i seg selv. En funksjon kan du tenke på som en sort boks som sluker tall på toppen (funksjonens innverdi, gjerne x), og spytter ut en ferdigbehandlet verdi (funksjonens ut verdi, f(x) ) .. Så for sin(x) kan man si at sinus-funksjonen tar x verdien som innput og den sorte boksen "sin" behandler x verdien og leverer et tall sin(x) ut.

http://www.matematikk.net/klassetrinn/k ... sjoner.php
Lineære funksjoner er såkalt første grads uttrykk. Det refereres til funksjonens variables høyste potens. Feks uttrykket
x + 1 ser vi at x er opphøyet i en og vi har første gradsuttrykk og dermed en linje, altså lineær funksjon.

Hvis du har kvadratiske funksjoner snakker man om andre gradsuttrykk. Da referes det til største potens av variabel i funksjonsuttrykket: f.eks f(x) = x^2 + x + 1 er en kvadratisk funksjon da x^2 er 2 det den høyeste potens. Og dermed et andre grads uttrykk, eller kvadratisk funksjon. Disse beveger seg ikke langs en linje (ulineært)
Last edited by mathvrak on 08/06-2005 16:13, edited 1 time in total.
jens

Shit det var mye :D

Tusen takk, nå forstår jeg det bedre :P
Post Reply