Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
La H være et underrom av et vektorrom V, og la T(H) være avbildningen av H når T: V -> W. Jeg skal bevise at .
Gikk frem som følger:
La være en basis for H, sa . Da vet jeg at enhver vektor x i H kan skrives som en linærkombinasjon av vektorene i B, dvs
.
men da x er en vilkåelig vektor i H, så er jo
og T(x) er en vilkåelig vektor i T(H)
som betyr at en hver vektor i T(H) kan skrives som en linærkombinasjon av vektorene i mengden , så T(H) = Span C. Videre danner jo B en basis for H så vektorene i B må jo være linært uavhengig. Da følger det jo at siden
Som betyr at vektorene i C også er linært uavhening. Dermed danner disse en basis for T(H) og dim T(H) er også k.
Men av dette følger det jo t hvis H har k basisvektorer så er dim H = k = dim T(H).
Jeg skulle jo bare vise at dim T(H) <= dim H.. Er det noen huller her?
La være en basis for H. Da er billedrommet utspent av . Men denne trenger ikke være en basis. For om T ikke er injektiv har vi at for noen konstanter . Dette impliserer at , så er lineært avhengige. Så