Tangent

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Ikketapaameg
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 14/09-2010 01:33

Heisann!

Driver å forbereder meg til å ta en opptaksprøve til et universitet. Ble derfor sittende og jobbe litt med noen treningsoppgaver fra tidligere eksemplar og kom over denne oppgaven:

en kurve har likningen

y[sup]3[/sup] = x[sup]3[/sup] + a[sup]3[/sup] + b[sup]3[/sup]

vis at tangenten til kurven i punktet (-a, b) er

b[sup]2[/sup]y - a[sup]2[/sup]x = a[sup]3[/sup] + b[sup]3[/sup]

Slik gjorde jeg:
Fant den deriverte:
dy/dx = x[sup]2[/sup]/y[sup]2[/sup]

så byttet jeg x med -a og y med b for å finne stigningstallet i punktet

dy/dx = a[sup]2[/sup]/b[sup]2[/sup]

men her stoppet det :P Hvordan skulle jeg få dette til å likne på svaret? Hva skulle jeg begynne med for å ende opp der?

Satt lenge å prøvde først med f(x)=ax+b formelen (kaller den f(x) fordi det jo åpenbart ikke er samme funksjonen som y funksjonen tidligere i oppgaven), men skjønte jo fort at uansett om jeg skulle klare å finne b, ble jeg sittende igjen med f(x).

Deretter prøvde jeg med y-y1 = a(x-x1) formelen, og i og med at jeg etter en så lang tankeprosess og etter å tilfeldig ha kommet over formelen på nettet bare puttet inn y1 = b og x1 = -a og a = dy/dx

Etter å ha kommet fornøyd frem til riktig svar, begynte jeg å tenke. Må si jeg sikkert var fraværende i mattetimen når vi hadde om denne likningen, men jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor det ble riktig.. :P

Altså, siden y allerede er definert i formelen på starten av dette innlegget, hvordan kan jeg da bruke y i denne formelen? Det vil jo i såfall bety at hver eneste kurve kan skrives:

y=a(x-x1)+y1

vil det ikke? og det synes jeg er litt rart :P om ikke feil

Må forresten si at fasiten i oppgaven brukte samme løsningsmetode

Og, ja, jeg er veldig trøtt nå. Det er sent og alt mulig - ikke drep meg om jeg har oversett noe åpenbart, hehe
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Start med

[tex]y^3 = x^3 + a^3 + b^3[/tex].

Du ønsker altså å finne tangenten gjennom punktet (-a,b).

En slik tangent er gitt ved

[tex]y=cx+d[/tex] der c er stigningstallet: [tex]c=\frac{a^2}{b^2}[/tex] funnet ved implisitt derivasjon av den første ligningen.

Du vet i tillegg at tangenten skal gå gjennom punktet [tex](-a,b)[/tex], derfor må

[tex]b=-ca+d[/tex], altså er [tex]d=b+ca=b+\frac{a^2}{b^2}a[/tex]

Tangenten er derfor gitt ved

[tex]y=\frac{a^2}{b^2}x+b+\frac{a^3}{b^2}[/tex]
Ikketapaameg
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 14/09-2010 01:33

takk! Det er jeg helt enig i! Men; her er da funksjonen y(x) for tangenten en annen funksjon enn funksjonen i starten!

Poenget mitt er: selv om dette sikkert er lovlig, så kan man vel ikke skrive det sånn på en slik form for prøve? da burde det i alle fall opplyses om at y ikke var samme funksjonen i de to likningene som var oppgitt :P
Svar