Hei,
hvordan finner man et punkt i et plan?
Eks planet 6x+4y-z-5=0=0.
Setter man x og y lik 0, eller er jeg på bærtur?
Finne punkt i et plan
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Ja, her kan du velge x og y lik 0 og da har du en enkel ligning for z. Men det er ingen "regel" at du skal sette x og y lik 0 -- det er bare at det er enklest. Du kunne selvfølgelig valgt x = 1 og y = 2 og fått en ny ligning med bare z, som ville gi et annet punkt i planet.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Takk for svar. Svaret jeg fikk, stemte med fasiten
.
Jeg syntes derimot ikke det virker helt logisk? At man kan bestemme to verdier, og få bekreftet en tredje verdi. Her må jeg vist bare bite i det sure eplet, og AKSEPTERE det, ikke forstå. Hehe

Jeg syntes derimot ikke det virker helt logisk? At man kan bestemme to verdier, og få bekreftet en tredje verdi. Her må jeg vist bare bite i det sure eplet, og AKSEPTERE det, ikke forstå. Hehe

-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
For all del, prøv å forstå det!
Hvorfor mener du at du ikke skal kunne velge x og y? Hva er det som får det til å skurre hos deg?
Jeg (eller noen andre) kan sikkert prøve å forklare, men det er vanskelig uten å vite hva du ikke syns er helt forståelig her. En generell forklaring om plan og planligninger gjør sikkert boken din bedre.
Det er forresten litt misvisende av fasiten å oppgi ett punkt i planet som svar. Du kan jo faktisk velge x og y fritt, og dermed finne alle mulige punkt. De er jo like gylidge svar.
Hvorfor mener du at du ikke skal kunne velge x og y? Hva er det som får det til å skurre hos deg?
Jeg (eller noen andre) kan sikkert prøve å forklare, men det er vanskelig uten å vite hva du ikke syns er helt forståelig her. En generell forklaring om plan og planligninger gjør sikkert boken din bedre.
Det er forresten litt misvisende av fasiten å oppgi ett punkt i planet som svar. Du kan jo faktisk velge x og y fritt, og dermed finne alle mulige punkt. De er jo like gylidge svar.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Å "finne opp" et punkt er helt greit, men punktene er jo relvent til hverandre. F. eks, hvis x=2, må y=3 og z=5. Eller gjelder det kun for linjer? Er litt vanskelig å forklare problemet, men hvis det er jeg forklarer på en litt dårlig måte, er det bare å si i fra, så skal jeg prøve å forklare litt nærmere
.

-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Det gjelder kun for linjer ja. Da finnes det for hver x unike y- og z-verdier, for hver y unike x- og z-verdier og så videre. For plan blir dette annerledes.
Det planet du har fått oppgitt, er verken parallelt med x-, y- eller z-aksen. Det betyr at det står "skrått" på aksene. Prøv å se dette for deg. Tegn en figur. Når du velger at x = 0 så begrenser du deg til de punktene i planet som har x-koordinaten 0. Hvis du ser på figuren vil alle disse punktene også måtte ligge i yz-planet. Den ligningen du står igjen med etter å ha valgt x = 0 (da faller x bort), blir ligningen for skjæringslinja mellom planet ditt og yz-planet. Det er altså ligningen til en linje i yz-planet på formen y = az + b eller eventuelt z = ay + b -- akkurat som "vanlige" linjer i xy-planet. I denne ligningen kan du jo også sette y eller z lik 0. Du vet jo at linjen ett eller annet sted må krysse y- og z-aksene. Velger du y lik 0, finner du z-verdien til det punktet. Velger du z = 0, finner du y-verdien til et annet punkt.
Det planet du har fått oppgitt, er verken parallelt med x-, y- eller z-aksen. Det betyr at det står "skrått" på aksene. Prøv å se dette for deg. Tegn en figur. Når du velger at x = 0 så begrenser du deg til de punktene i planet som har x-koordinaten 0. Hvis du ser på figuren vil alle disse punktene også måtte ligge i yz-planet. Den ligningen du står igjen med etter å ha valgt x = 0 (da faller x bort), blir ligningen for skjæringslinja mellom planet ditt og yz-planet. Det er altså ligningen til en linje i yz-planet på formen y = az + b eller eventuelt z = ay + b -- akkurat som "vanlige" linjer i xy-planet. I denne ligningen kan du jo også sette y eller z lik 0. Du vet jo at linjen ett eller annet sted må krysse y- og z-aksene. Velger du y lik 0, finner du z-verdien til det punktet. Velger du z = 0, finner du y-verdien til et annet punkt.
Elektronikk @ NTNU | nesizer