fysikk hjelp :D

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
abdali
Pytagoras
Pytagoras

Du kaster en ball lodrett opp i luften med utgangsfart 9,0 m/s og sett g= 9,81m/s^2

c) hvilken tidpunker er ballen 3 meter over utgangspunktet? Læreren gjor en slikk oppgave men, får ikke til selv:D
Vektormannen
Euler
Euler

Et godt steg på veien er å sette opp et uttrykk for posisjonen ved tidspunkt t. Har du gjort det?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
abdali
Pytagoras
Pytagoras

Vektormannen wrote:Et godt steg på veien er å sette opp et uttrykk for posisjonen ved tidspunkt t. Har du gjort det?
jeg ville ha brukt tidløs formell for å finne v også sette det inn i fartsformelen..det tenkte jeg på

men får feil svar:(
Vektormannen
Euler
Euler

Du har jo en formel som involverer posisjon, startfart, akselerasjon og tid, nemlig [tex]s = v_0t + \frac{1}{2}at^2[/tex]. Bruker du denne bør det ikke være så vrient å finne t.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Uhm. Du vil finne tidspunktene, men bruke tidløs formel?

Det hørtes litt tungvindt ut spør du meg..

[tex]s = v_0t + \frac{1}{2}at^2[/tex]

Du vet s, du vet v0, du vet a. Plugg inn, og du sitter igjen med en annengradslikning. Hvilket svar får du og hva sier fasiten?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
ettam
Guru
Guru

Husk at dersom du bruker positiv retning oppover er selvsagt a = -g.

Dette er en svært vanlig feil!

Svaret er: t = 0,41 s og t = 1,79 s
Post Reply