Diverse fysikkspørsmål

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

1) d) En planpendel i nederste punkt i banen. Tegn en figur som viser et riktig bilde av kreftene som virker.
Slet litt med denne Argumenterte slik

Vi regner at det bare er tyngdekraften og snordraget som virker.

[tex] \sum F = S - G [/tex]

[tex] \cos \left( a \right) = \frac{G}{S} \Rightarrow G = S \cdot \cos \left( a \right) [/tex]

[tex] {\lim }\limits_{a \to 0} \left( {S \cdot \cos \left( a \right)} \right) = G [/tex]

Dermed er[tex] S = G[/tex] når[tex] a=0[/tex]

Stemmer dette ?
4) d) Bruk svaret i oppgave c) til å reflektere over at looper i fornøyelsesparker aldri er sirkelformede.
"Om loopen er høyere og smalere, vil ikke svingen bli like brå. Og dermed vil mer av farten bli bevart. Dermed trenger man ikke like stor fart for å klare loopen. Mindre fart, betyr mindre kraft, og mindre kraft betyr en mer behagelig tur"

Stemmer dette?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 857
Joined: 21/05-2007 20:05

Mindre krumningsradius fører til økt normalkraft som igjen fører til at vogna trenger lavere fart før loopen for å komme gjennom.
Post Reply