Spørsmål om eksamenssensur.

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
krje1980
Leibniz
Leibniz

Hei.

Jeg hadde skriftlig eksamen i MAT112 ved UiB i dag. Følte det gikk veldig fint, og har god tro på at det meste er riktig.

Da jeg kom hjem i dag oppdaget jeg imidlertid at jeg hadde gjort en dum feil i en av oppgavene. Oppgaven lyder:

Finn konvergensintervallet til:

[symbol:sum] ((n!)/(n^n))*x^n

Her får jeg så, gjennom å bruke forholdstesten:

L = lim (n går mot [symbol:uendelig] ) ((n+1)!*n^n) / (((n+1)^(n+1))*n!)

Som videre gir:

L = (n / (n+1))^n

Her slurvet jeg og konkluderte med at dette uttrykket går mot 0 når n går mot [symbol:uendelig] . Jeg skrev derfor at konvergensintervallet er (- [symbol:uendelig] , [symbol:uendelig] ). Men når jeg nå har kommet hjem og sett på oppgaven på nytt ser jeg at L = 1/e. Altså skulle konvergensintervallet ha vært (-e, e). Fryktelig irriterende å oppdage slikt senere!

Det jeg lurer på er derfor - vil det være slik at jeg nå vil få 0 poeng på denne oppgaven, eller vil jeg få oppgaven delvis riktig ettersom alle utregningene mine frem til siste L-uttrykk jo er rett?

Dersom noen har god peiling på eksamenssensur ville jeg satt pris på om noen kunne svart på dette!
FredrikM
Poincare
Poincare

Neida. Det er ikke konklusjonen din sensor er ute etter, det er resonneringen din.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
krje1980
Leibniz
Leibniz

FredrikM wrote:Neida. Det er ikke konklusjonen din sensor er ute etter, det er resonneringen din.
Godt å vite :). Jeg tror nemlig jeg ligger å vipper mellom A og B, så hvert desimal av karakteren teller!
Post Reply