Ligninger.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
hildestj
Noether
Noether

Jeg holder på å arbeide til en eksamen, har strøket på den to ganger og har ett forsøk igjen. Derfor trenger jeg hjelp fra tålmodige sjeler. Jeg er veldig dårlig i matematikk, delvis grunnet latskap delvis grunnet at jeg ikke skjønner bære.
Håper dere kan hjelpe meg, selv om spørsmålene jeg stiller til tider kan være banalt enkle. Jeg trenger virkelig hjelp ;)
Så til mitt første spørsmål, arbeider med ligninger ikveld og skal løse følgende oppgave:
2(x+1)/3 + 6/9x = 2x/3

3, 9x, og 3 er nevnerne, får ikke til å stille dem opp under.

Kan noen forklare meg trinnvis hvordan denne ligningen løses? Jeg har selv kommet fram til to løsninger, -1 og -3, men hvilken som er rett vet jeg ikke.
Vektormannen
Euler
Euler

Husk at de svarene du får når du løser en ligning, skal være slik at hvis du bytter ut x med svarene, så skal du få at det som står på venstre side er lik det som står på høyre side. Det er med andre ord bare snakk om å sette inn -1 og -3, så ser du jo om disse gir rett svar! I ditt tilfelle så vil nok bare -1 gi riktig svar. Kan du vise hvordan du regnet?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
hildestj
Noether
Noether

Takk for rask respons.
Ja jeg tenkte på følgende måte:

Vi ser at fellesnevner for alle leddene er 9x, og må derfor gange leddene for å få samme nevner.

Jeg ganger 2(x+1)/3 * 3x
Jeg ganger 2x/3 * 3x
Jeg ganger ikke 6/9x da dette leddet allerede har ønsket nevner.

Jeg får da:

6x^2 + 6x = 6x^¨2/ 9X. For å bli kvitt brøken ganger jeg med 9x, som da gjør at jeg kan stryke ut nevneren.

Vi ser da at andregradsleddene går opp i opp, og står igjen med:
6x= -6. ( Minus 6 fordi vi flytter den over likhetstegnet).
Så deler jeg med 6 på begge sider og sitter igjen med x= -1

Blir dette riktig utregningsmåte?
Vektormannen
Euler
Euler

Tror du har glemt å skrive opp noen ledd her på forumet (men jeg tror du har gjort det på papir når du regnet? Det virker i alle fall slik), men du har tenkt riktig, og det er riktig utregnet!
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Post Reply