Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Et fortballag består av 11 spillere. satt sammen av 4 gutter og 7 jenter. De 3 spillerne som skal ta straffer, blir trukket vilkårlig.
A= ingen jenter blir med = [tex]\frac{4C3}{11C3}\ = 0.0242\ =2.42%[/tex]
B= Finn sannsynligheten til at 1 jente minimum blir med.
Jeg tenkte
[tex]\frac{11C3-(7C0 \cdot 4C3)}{11C3}[/tex]
Og her kommer problemet.
En jente er minimum trukket ut. Finn sannsynligheten for at de neste to som blir trukket blir jenter, Og hvordan kan du være sikker på at de jentene ikke er trukket tidligere?
Jeg kjønner ikke hva de vil ha fra meg her Kanskje noen vet?
Oddis88 wrote:Et fortballag består av 11 spillere. satt sammen av 4 gutter og 7 jenter. De 3 spillerne som skal ta straffer, blir trukket vilkårlig.
A= ingen jenter blir med = [tex]\frac{4C3}{11C3}\ = 0.0242\ =2.42%[/tex]
B= Finn sannsynligheten til at 1 jente minimum blir med.
Jeg tenkte
[tex]\frac{11C3-(7C0 \cdot 4C3)}{11C3}[/tex]
Og her kommer problemet.
En jente er minimum trukket ut. Finn sannsynligheten for at de neste to som blir trukket blir jenter, Og hvordan kan du være sikker på at de jentene ikke er trukket tidligere?
Jeg kjønner ikke hva de vil ha fra meg her Kanskje noen vet?
x: ant jenter
tror de mener:
[tex]\large P=\frac{P(x=2)}{P(x\geq 1)}[/tex]
der
[tex]\large P(x\geq 1)=0,976[/tex]
og
[tex]\large P(x=2)=\frac{{4\choose 1}{7\choose 2}}{11\choose 3}[/tex]
prøv dette...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
Du vet at en jente er plukket ut. Da har du igjen 4 gutter og 6 jenter, og skal finne sannsynligheten for å plukke ut 2 jenter av disse.
Janhaa wrote:tror de mener:
[tex]\large P=\frac{P(x=2)}{P(x \geq 1)}[/tex]
Dette blir vel den betingede sannsynligheten [tex]P(x=2 | x \geq 1)[/tex]. Dvs. sannsynligheten for at 2 jenter blir plukket ut, gitt at minst en jente blir plukket ut.
Men det oppgaven spør etter er sannsynligheten for at 3 jenter blir plukket ut, gitt at minst en jente blir plukket ut. Hvis jeg har forstått det riktig?
Edit:
Dessuten Janhaa, kan du være sikker på at du ikke trekker en jente flere ganger?
Det har du helt rett i. Når jeg tenker over det, så løste du problemet mitt fullstendig.
Men om jentene har blitt trekkt før er vell releativt? Mht foreldre som har sett på 500 kamper. Men for meg, så er har de garantert ikke blitt valgt før.
Tusen takk for hjelp!
Genialt med [tex]x\geq1[/tex]