Hjelpemidler: Enkel vitenskapelig kalkulator (uten plotting) og Rottmann formelsamling.
Oppgave 1
[tex]f(x) = \frac{e^\sin{2x}-1}{x} \text{ for }x \neq 0, \text{ og 0 for }x = 0[/tex]
Undersøk om f er kontinuerlig i 0.
Oppgave 2
Hvor mange nullpunkter har funksjonen [tex]f(x) = x^2-\ln(x^2+1)-1[/tex]
Oppgave 3
En båt kjører ut fra kysten i retning rett mot nord. 30 km øst for punktet på kysten hvor båten kjørte ut fra står et fyrtårn. på et tidspunkt observeres det med radar fra fyrtårnet at båten er nøyaktig 50 km fra fyrtårnet og at avstanden mellom båten og fyrtårnet øker med 3 meter per sekund. Hvor fort kjører båten på dette tidspunktet? Svares skal gis i km per time.
Oppgave 4
Gjennom en massiv kule med radius a > 1 bores et sylindrisk hull med radius 1 gjennom kulens sentrum. Hva blir volunmet av den gjenværende kula?
Oppgave 5
Regn ut integralet [tex]\int\frac{3x^2+2x+4}{x^3+4x}dx[/tex]
Oppgave 6
Løs initialverdiproblemet
[tex]y^\prime + tanh(x)y=x,\qquad y(0) = -1[/tex]
Oppgave 7
Vis at potensrekken
[tex]\sum_{n=0}^\infty\frac{x^{3n+2}}{(3n+2)n!}[/tex]
konvergerer for alle x og at summen blir [tex]\int_0^x te^{t^3}dt[/tex]
Oppgave 8
Funksjonen f er definert ved
[tex]f(x) = \int_0^x\sin(\frac\pi2t^2)dt[/tex]
Finn et polynom p(x) slik at [tex]|f(x)-p(x)|\,<\,0,02[/tex] når [tex]0,9\, <\, x < 1,1[/tex]
Eksamen Matte 1 NTNU 14.12.2010
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Last edited by Gommle on 14/12-2010 18:08, edited 1 time in total.
http://projecteuler.net/ | fysmat
Løsningsforslag
Mine svar:
Oppgave 1
2 (glemte å skrive noen konklusjon, men skrev at grenseverdien måtte være lik funksjonsverdien, og fant så grenseverdien.)
Oppgave 2
2 stk pga f'(x) > 0 for x > 0 og f(0) < 0 og f(2) > 0 og krysser dermed x-aksen i (0, 2), men siden den er speilet om y-aksen blir det to nullpunkt.
Oppgave 3
13,5 km/t
Oppgave 4
[tex]\frac{4\pi}3(a^2-1)[/tex]
(glemte å ta med ^(3/2), selv om dette står på linjen før.
Oppgave 5
[tex]3 \ln|x|+arctan(\frac{x}{2})-\ln(\frac{x^2}{x^2+4})+C[/tex]
Dette svaret stusser jeg litt på. Det er ikke identisk med Mathematica sitt svar, men avviker med maks [tex]10^{-15}[/tex] på intervallet [tex](-50, 50) [/tex] og jeg tror derfor det kun har med at datamaskinen bruker numeriske metoder i utregningen. Det kunne nok ha blitt forkortet mer, men jeg syntes ikke det var nødvendig.
Oppgave 6
[tex]y = x \,\tanh\, x - 1[/tex]
Stemmer ifølge Mathematica.
Oppgave 7
Konvergerer etter forholdstesten ettersom[tex] \left|\frac{a_{n+1}}{a_n}\right|[/tex] går mot 0.
For å vise at rekken er lik integralet kan man derivere den, trekke ut x, sammenligne med rekkeutviklen for [tex]e^{x^3}[/tex], og så derivere integralet for å vise at disse to er like med unntak av en konstant. Denne konstanten er 0 fordi Rekke(0) = Integral(0).
Oppgave 8
Taylorpolynomet av andre orden (første funker også)
[tex]p_2(x) = x-1[/tex]
Viste at dette hadde en viss nøyaktighet ved å finne restleddet til [tex]p_2(x)[/tex] og se at det er under 0.02.
Mine svar:
Oppgave 1
2 (glemte å skrive noen konklusjon, men skrev at grenseverdien måtte være lik funksjonsverdien, og fant så grenseverdien.)
Oppgave 2
2 stk pga f'(x) > 0 for x > 0 og f(0) < 0 og f(2) > 0 og krysser dermed x-aksen i (0, 2), men siden den er speilet om y-aksen blir det to nullpunkt.
Oppgave 3
13,5 km/t
Oppgave 4
[tex]\frac{4\pi}3(a^2-1)[/tex]
(glemte å ta med ^(3/2), selv om dette står på linjen før.
Oppgave 5
[tex]3 \ln|x|+arctan(\frac{x}{2})-\ln(\frac{x^2}{x^2+4})+C[/tex]
Dette svaret stusser jeg litt på. Det er ikke identisk med Mathematica sitt svar, men avviker med maks [tex]10^{-15}[/tex] på intervallet [tex](-50, 50) [/tex] og jeg tror derfor det kun har med at datamaskinen bruker numeriske metoder i utregningen. Det kunne nok ha blitt forkortet mer, men jeg syntes ikke det var nødvendig.
Oppgave 6
[tex]y = x \,\tanh\, x - 1[/tex]
Stemmer ifølge Mathematica.
Oppgave 7
Konvergerer etter forholdstesten ettersom[tex] \left|\frac{a_{n+1}}{a_n}\right|[/tex] går mot 0.
For å vise at rekken er lik integralet kan man derivere den, trekke ut x, sammenligne med rekkeutviklen for [tex]e^{x^3}[/tex], og så derivere integralet for å vise at disse to er like med unntak av en konstant. Denne konstanten er 0 fordi Rekke(0) = Integral(0).
Oppgave 8
Taylorpolynomet av andre orden (første funker også)
[tex]p_2(x) = x-1[/tex]
Viste at dette hadde en viss nøyaktighet ved å finne restleddet til [tex]p_2(x)[/tex] og se at det er under 0.02.
Last edited by Gommle on 14/12-2010 18:09, edited 2 times in total.
-
- Fibonacci
oppgave 1 er ikke riktig :p
Svaret er jo at funksjonen ikke er kontinuerlig i 0, siden funksjonen går mot 2
Oppgave 2 er ikke riktig...
Begge funksjonene er jo strengt voksenende når vi ser på x>0, og samme når vi kun ser på x<0. Så kan vi se at x^2 vokser raskere enn ln(x^2+1) ved å se på den deriverte.
I løsningsforslaget sier de at de bruker skjæringssetningen siden f(0)=-1
men dette stemmer jo ikke siden f(0)=0
Oppgave 5 ser riktig ut
og resten har jeg ikke sett på :p
Svaret er jo at funksjonen ikke er kontinuerlig i 0, siden funksjonen går mot 2
Oppgave 2 er ikke riktig...
Begge funksjonene er jo strengt voksenende når vi ser på x>0, og samme når vi kun ser på x<0. Så kan vi se at x^2 vokser raskere enn ln(x^2+1) ved å se på den deriverte.
I løsningsforslaget sier de at de bruker skjæringssetningen siden f(0)=-1
men dette stemmer jo ikke siden f(0)=0
Oppgave 5 ser riktig ut
og resten har jeg ikke sett på :p
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Yup, skrev funksjonen feil.