Har en oppgave jeg sliter litt med
[tex]y^{\tiny\prime} \, = \, \frac{1}{20}y(1\,-\,\frac{1}{30}y)[/tex]
Her er utregningen min, vet at jeg gjør feil, med delbrøkoppspaltingen min. Men om jeg gjør denne riktig, så gir jo ikke resten mening...
Har rundt 15 slike oppgaver jeg må gjøre, så om noen hadde vist meg denne hadde jeg blitt kjempeglad. Slenger med utregningen min, for å vise at jeg har prøvd.
[tex] y^{\tiny\prime} = \frac{1}{{20}}y\left( {1 - \frac{y}{{30}}} \right) [/tex]
Gange med 30
[tex] 30y^{\tiny\prime} = \frac{3}{2}y\left( {1 - \frac{y}{{30}}} \right)[/tex]
[tex]30\frac{1}{{y\left( {1 - \frac{y}{{30}}} \right)}}\frac{{dy}}{{dx}} = \frac{3}{2} [/tex]
Integrere
[tex] 30\int {\frac{1}{{y\left( {1 - \frac{y}{{30}}} \right)}}} dy = \int {\frac{3}{2}} dx [/tex]
[tex] \frac{1}{{y\left( {1 - \frac{y}{{30}}} \right)}} = \frac{1}{{y\left( {\frac{{30 - y}}{{30}}} \right)}} = 1:y\left( {\frac{{30 - y}}{{30}}} \right) = 1 \cdot \frac{{30}}{{y\left( {30 - y} \right)}} [/tex]
[tex] 30\int {\frac{{30}}{{y\left( {30 - y} \right)}}} dy = \int {\frac{3}{2}} dx [/tex]
[tex] \frac{{30}}{{y\left( {30 - y} \right)}} = \frac{A}{y} + \frac{B}{{30 - y}} [/tex]
[tex]30 = A\left( {30 - y} \right) + By [/tex]
Hva skjer her? Får ikke til brøkoppspaltingen
[tex] 30\int {30\left( {\frac{1}{{30y}} - \frac{1}{{30\left( {30 - y} \right)}}} \right)} dy = \int {\frac{3}{2}} dx [/tex]
[tex] 30\int {\frac{1}{y}} - \frac{1}{{\left( {30 - y} \right)}}dy = \int {\frac{3}{2}} dx [/tex]
[tex] 30\left( {\ln \left| {30 - y} \right| + \ln \left| y \right|} \right) = \frac{3}{2}x + C^{\tiny\prime} [/tex]
Hva skjer her på slutten? Hvordan går jeg videre til
[tex]y = \frac{{30{e^{\frac{1}{{20}}x}}}}{{{e^{\frac{1}{{20}}x}} + C}}[/tex]
Logisk vekst
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Fibonacci
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
hmmm--mener du dette:Nebuchadnezzar wrote:Har en oppgave jeg sliter litt med
[tex]y^{\tiny\prime} \, = \, \frac{1}{20}y(1\,-\,\frac{1}{30}y)[/tex]
Her er utregningen min, vet at jeg gjør feil, med delbrøkoppspaltingen min. Men om jeg gjør denne riktig, så gir jo ikke resten mening...
[tex] \frac{{30}}{{y\left( {30 - y} \right)}} = \frac{A}{y} + \frac{B}{{30 - y}} [/tex]
[tex]30 = A\left( {30 - y} \right) + By [/tex]
Hva skjer her? Får ikke til brøkoppspaltingen
[tex] 30\int {30\left( {\frac{1}{{30y}} - \frac{1}{{30\left( {30 - y} \right)}}} \right)} dy = \int {\frac{3}{2}} dx [/tex]
[tex]30=A(30-y) + By[/tex]
[tex]30=(B-A)y + 30A[/tex]
dvs
30A=30
A=1
og
B-A=0
B=A=1
osv

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]