Grenseverdi med kvadratrot

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
math93
Noether
Noether

Hei er det noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven?

[tex]\: \lim _{x \rightarrow 0} \frac{\sqrt{x +1}+1}{x}[/tex]

Det jeg lurer på er om hvordan jeg skal få bort kvadratroten og løse oppgaven.

Fasit: 1/2
Matte R2
gundersen
Cauchy
Cauchy

Sikker på at fasiten er rett? Jeg får at den blir +/- uendelig
Vektormannen
Euler
Euler

Jeg antar du mener [tex]\frac{\sqrt{x+1} - 1}{x}[/tex]. Et triks her er å bruke tredje kvadratsetning, som sier at [tex]a^2 - b^2 = (a-b)(a+b)[/tex]. Legg merke til at telleren her har formen a - b, der [tex]a = \sqrt{x+1}[/tex] og [tex]b=1[/tex].

Trikset går ut på å gange uttrykket med en brøk der teller og nevner er uttrykket a + b (kalles den konjugerte av a - b). Her ganger du altså med [tex]\frac{\sqr{x+1}+1}{\sqrt{x+1}+1}[/tex]. Merk at brøken er lik 1, så du forandrer ikke noe på det opprinnelige uttrykket ved å gange med den. Når du har ganget ut i teller og nevner bør ting begynne å falle på plass.

edit: Dette er et ganske lurt triks, som du etter litt trening sikkert vil bli god på, og lett klarer å kjenne igjen når du kan bruke.

En annen regel som kan nevnes her, men som ikke er pensum i R1, er L'Hopitals regel. Den går ut på at hvis du har et uttrykk som går mot enten [tex]\frac{0}{0}[/tex] eller [tex]\frac{\infty}{\infty}[/tex], kan du derivere teller og nevner hver for seg, og så prøve å finne grenseverdien av det nye uttrykket. Veldig ofte blir uttrykket enklere å håndtere. Dersom denne grensen eksisterer, så vil den grenseverdien også være grenseverdien av det opprinnelige uttrykket.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
math93
Noether
Noether

ja det skal være -1 og ikke +1, beklager for feilen.

Takk for rask svar. Nå skjønte jeg ihvertfall hvordan jeg skal gå fram :D
jeg skal trene på dette trikset slik at jeg husker det neste gang jeg får et slikt spørsmål :D

Takk for svar :D
Matte R2
Post Reply