Funksjonsdrøfting, størst eller minst vekst
Posted: 05/02-2011 00:30
I et laboratorieforsøk er antallet insekter etter x uker gitt ved funksjonen
[tex]f(x)={500 \over 1+10e^{-x}} \qquad , \qquad x \in [0,8][/tex]
a) Vis at [tex]f^\prime(x)={5000e^{-x} \over (1+10e^{-x})^2}[/tex]
b) Finn grafisk den største veksten.
c) Hvor mange insekter er det når veksten er størst?
Oppgave a) er lett nok, problemet ligger i b), og når det problemet er løst, er c) lett nok også.
Slik jeg har forstått det finner en størst vekst (eller minst vekst for den saks skyld) ved å dobbeltderivere originalfunksjonen. Svaret jeg får, plotter jeg inn i GeoGebra og leser av. Problemet er at grafen verken har toppunkter eller bunnpunkter. I fasiten har de også basert svaret på grafen til den deriverte, og ikke den dobbeltderiverte. Dette backer opp svaret jeg fikk da jeg, ved et uhell, trykket inn funksjonsuttrykket til den deriverte i GeoGebra. Det ser med andre ord ikke ut til at det var en skrivefeil i fasiten, men jeg skjønner ikke hvorfor de tar svaret fra den deriverte av funksjonen på en oppgave som spør om størst vekst.
[tex]f(x)={500 \over 1+10e^{-x}} \qquad , \qquad x \in [0,8][/tex]
a) Vis at [tex]f^\prime(x)={5000e^{-x} \over (1+10e^{-x})^2}[/tex]
b) Finn grafisk den største veksten.
c) Hvor mange insekter er det når veksten er størst?
Oppgave a) er lett nok, problemet ligger i b), og når det problemet er løst, er c) lett nok også.
Slik jeg har forstått det finner en størst vekst (eller minst vekst for den saks skyld) ved å dobbeltderivere originalfunksjonen. Svaret jeg får, plotter jeg inn i GeoGebra og leser av. Problemet er at grafen verken har toppunkter eller bunnpunkter. I fasiten har de også basert svaret på grafen til den deriverte, og ikke den dobbeltderiverte. Dette backer opp svaret jeg fikk da jeg, ved et uhell, trykket inn funksjonsuttrykket til den deriverte i GeoGebra. Det ser med andre ord ikke ut til at det var en skrivefeil i fasiten, men jeg skjønner ikke hvorfor de tar svaret fra den deriverte av funksjonen på en oppgave som spør om størst vekst.