sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
kvartover
Fibonacci
Fibonacci

Jeg står bom fast på en oppgave her:

I en urne ligger det 4 hvite og 6 sorte kuler. Det velges ut 4 kuler. Finn sannsynligheten for at 2 av disse skal være hvite, hvis utvelgingen skjer

a) med tilbakelegging
b) uten tilbakelegging

jeg vet ikke om jeg overtenker på oppgaven her og får problemstillinger som ikke er til stede. Det første dilemmaet mitt er at jeg ikke vet om det skal trekkes MINST to hvite eller NØYAKTIG to hvite kuler, men jeg har tolket oppgaven som at det skal trekkes nøyaktig to hvite og får heller forklare det i oppgaven.
Den andre problemstillingen er at jeg har regnet meg fram til:

0,4 (sjansen for å trekke en hvit kule) x 0,33 (sjansen for å trekke en til hvit kule - uten tilbakelegging) = 0,132

MEN det kan da umulig være svaret. Jeg har jo kun trukket to kuler nå, hvordan får jeg de to andre med i regnestykket?

Denne oppgaven sliter jeg også med:

I en annen avdeling, som også har 8 ansatte skal det også deles ut reiser til 3 av dem ved loddtrekning. Den ene går til London, den andre til Paris og den 3. til Sunndalsøra. På hvor mange måter kan de 3 vinnerne plukkes ut? Hva slags utvalg er dette?

I oppgave A) har jeg kommet frem til at det er 336 mulige utfall - her gikk alle de tre loddene til paris. Da tok jeg 8x7x6=336.

Jeg spør ikke nødvendigvis direkte etter svarene her, men gjerne litt hjelp til å komme på riktig spor :)

på forhånd tusen takk!!
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

kvartover wrote:Jeg står bom fast på en oppgave her:
I en urne ligger det 4 hvite og 6 sorte kuler. Det velges ut 4 kuler. Finn sannsynligheten for at 2 av disse skal være hvite, hvis utvelgingen skjer
a) med tilbakelegging
b) uten tilbakelegging

på forhånd tusen takk!!
a)
[tex]Bin(n,p)=Bin(4,2)[/tex]

[tex]P(2)={4\choose 2} *0,4^2*0,6^2[/tex]
========================
b)

[tex]P(2)=\frac{{4\choose 2}{6\choose 2}}{{10\choose 4}}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Post Reply