Substitusjon og delvis integrasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Image

Mvh Razzy
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Grunnen til at det første ikke fungerer er at du sitter igjen med både u og x, etter variabelskifte. Når man gjør en substitusjon så er målet og få vekk alle x`ene kan vi si.

Kanskje du kjenner integralet av [tex]\ln{x}[/tex] det gjør integralet ditt litt lettere. Om du ikke kjenner [tex]\int{\ln{x}\.dx}[/tex] s¨kan du skrive [tex]\ln{x}[/tex] som [tex]1\cdot \ln{x}[/tex] og bruke delvis integrasjon.

Og lærereren din har helt riktig, det er mulig å løse det integralet med delvis =)
Last edited by Nebuchadnezzar on 21/02-2011 16:43, edited 2 times in total.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Nebuchadnezzar wrote:Grunnen til at det første ikke fungerer er at du sitter igjen med både u og x, etter variabelskifte. Når man gjør en substitusjon så er målet og få vekk alle x`ene kan vi si.

Kanskje du kjenner integralet av [tex][tex][/tex]\ln{x[}/tex] det gjør integralet ditt litt lettere. Om du ikke kjenner [tex]\int{\ln{x}\.dx}[/tex] s¨kan du skrive [tex]\ln{x}[/tex] som [tex]1\cdot \ln{x}[/tex] og bruke delvis integrasjon.

Og lærereren din har helt riktig, det er mulig å løse det integralet med delvis =)
Tusen takk Nebuchadnezzar dette var akkurat slik et svar jeg trengte! Nå skal jeg jobbe videre og legge ut løsning når jeg evt får det til, eller ikke :p
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Post Reply