Sammensatt integral - raskeste metode?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Har et integral m. tre ledd, lurer på om det finnes en raskere metode for å integrere dette enn det jeg har tenkt på?

Integralet er:

[tex]\int(\frac x{x+2}+\frac 2{x-1}-\frac 6{x^2+x-2})dx=\int\x*frac1{x+2}+2\int\frac 1{x-1}-6\int\frac 1{(x-1)(x+2)}[/tex]

Det jeg tenkte på å løse oppgaven med var: første ledd vha. substitusjon, andre ledd beint fram til 2ln|x-1|, og siste ledd vha delbrøkoppspalting.

Lurer på om noen har en mindre tidkrevende måte å løse dette integralet ved regning på?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

[tex]\frac{x}{{x + 2}} + \frac{2}{{x - 1}} = \frac{{x\left( {x - 1} \right)}}{{\left( {x + 2} \right)\left( {x - 1} \right)}} + \frac{{2\left( {x + 2} \right)}}{{\left( {x + 2} \right)\left( {x - 1} \right)}} = \frac{{{x^2} + x + 4}}{{{x^2} + x - 2}} [/tex]

[tex] \frac{{{x^2} + x + 4}}{{{x^2} + x - 2}} - \frac{6}{{{x^2} + x - 2}} = 1 [/tex]

osv
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Takk, tenkte at det jeg hadde tenkt var vel tungvint, så bare ikke helt hva den lettere veien var... den var jo relativt planke :)
Post Reply