Differensialligning - Trenger noen tips!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Hei!

Har en oppgave i matteboken, som de i hvert fall ikke har forklart hvordan man skal løse før de kommer med den, oppgaven er:

Vi har differensialligningen [tex]y^{\prime\prime}=8\cdot y^3[/tex] Multipliser med [tex]y^{\prime}[/tex] og løs den.

Den er greit nok å gange med [tex]y^{\prime}[/tex], jeg får da:

[tex]y^{\prime\prime} \cdot y^{\prime}=8\cdot y^3 \ cdot y^{\prime}[/tex] . Men så ser jeg ikke hvordan jeg skal komme meg videre, Noen som kan hjelpe meg litt i gang?
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Så oppgaven var uløselig :P
Syntes forøvrig det var merkelig med en ikke-lineær diff.ligning av 2.orden i kap. om differensialligninger av 1. orden :)

Har lenge lurt på hvor man finner de rettelsene, ser ikke noe sånt på nettsidene der, Er de kun tilgjengelige på lærersidene eller?

Har prøvd å google etter dem også, men ikke funnet noe....
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Post Reply