Ubestemt integral - delbrøk oppspalting

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Hei! ;)

Oppgaven: [tex]$$\int {{{dx} \over {{x^2} - 25}}} $$[/tex]

Mitt løsningsforslag: [tex]$${1 \over 2}\ln \left| {x + 5} \right| - {1 \over {10}}\ln \left| {x - 5} \right| + C$$[/tex]

Fasit: [tex]$${1 \over {10}}\ln \left| {{{x - 5} \over {x + 5}}} \right| + C$$[/tex]

Stemmer mitt svar med fasiten? Klarer ikke helt å se omskrivningen, eller må det ligge i en fiffe feil tidligere i løsningsforlaget mitt?
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Puzzleboy
Noether
Noether

Du må nok ha gjort en liten feil en eller annen plass.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Razzy wrote:Hei! ;)
Mitt løsningsforslag: [tex]$${1 \over 2}\ln \left| {x + 5} \right| - {1 \over {10}}\ln \left| {x - 5} \right| + C$$[/tex]
Fasit: [tex]$${1 \over {10}}\ln \left| {{{x - 5} \over {x + 5}}} \right| + C$$[/tex]
Stemmer mitt svar med fasiten? Klarer ikke helt å se omskrivningen, eller må det ligge i en fiffe feil tidligere i løsningsforlaget mitt?
tipper svaret ditt skal bli;

[tex]{1 \over {10}}\ln \left| {x - 5} \right| - {1 \over {10}}\ln \left| {x + 5} \right| + C=\frac{1}{10}\ln\left|\frac{x-5}{x+5}\right|+C[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Janhaa wrote:
Razzy wrote:Hei! ;)
tipper svaret ditt skal bli;

[tex]{1 \over {10}}\ln \left| {x - 5} \right| - {1 \over {10}}\ln \left| {x + 5} \right| + C=\frac{1}{10}\ln\left|\frac{x-5}{x+5}\right|+C[/tex]
Tusen takk Janhaa, fant utav hva jeg hadde gjort feil, og du tippet helt riktig som vanlig! :D

Fant en regel som ikke står i formelsamlingen (i en gammel bok fra 1983)

[tex]$$\int {{{du} \over {{u^2} - {5^2}}}} = {1 \over {2a}}\ln \left| {{{u - 5} \over {u + 5}}} \right| + C$$[/tex]
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Min kommentar: gamle bøker fra 1980-tallet og eldre, er ofte bedre på det vi holder på med...
Har derfor funnet meg noen ?museumsgjenstander? fra 1950-tallet på biblioteket som er blant de beste til å forklare noe av det vi skal lære

Takket være alle reformene som har vært siden?

Og at det som folk på universitetet o.a. steder , som ofte er forfattere av slike bøker, tidligere jobbet med ting som i dag er skjøvet ned til lavere nivå...
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

mstud wrote:Min kommentar: gamle bøker fra 1980-tallet og eldre, er ofte bedre på det vi holder på med...
Har derfor funnet meg noen ?museumsgjenstander? fra 1950-tallet på biblioteket som er blant de beste til å forklare noe av det vi skal lære

Takket være alle reformene som har vært siden?

Og at det som folk på universitetet o.a. steder , som ofte er forfattere av slike bøker, tidligere jobbet med ting som i dag er skjøvet ned til lavere nivå...
Kult, kanskje jeg skal blåse støv av noen andre bøker også. :)

Men på en prøve så må jeg vel vise selve utregningen? Det er klart...

Så irriterende at man ikke kan notere noe i formelheftet. :(
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Post Reply