Ubestemt integral - substitusjon (vanskelig)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

[tex]$$\int {{x \over {\sqrt {x + 1} }}dx} $$[/tex] jeg velger meg [tex]$$u = \sqrt {x + 1} $$[/tex] og [tex]$${u^{\prime}} = {1 \over {2\sqrt {x + 1} }}$$[/tex]

[tex]$${{du} \over {dx}} = {1 \over {2\sqrt {x + 1} }}$$[/tex] og til slutt [tex]$$2\sqrt {x + 1} du = dx$$[/tex]

[tex]$$\int {{1 \over {\sqrt {x + 1} }}x \cdot 2\sqrt {x + 1} du} $$[/tex]

Jeg vet det er fy fy og ikke bytte ut til u med engang, men ville bare fremheve hva jeg har tenkt.

[tex]$$\int {{1 \over u}x \cdot 2u \cdot du} $$[/tex]

[tex]$$\int {2x \cdot du} $$[/tex]

[tex]$$2 \cdot {1 \over 2}{x^2} + C = \underline {{x^2} + C} $$[/tex]

Fasit: [tex]$$\underline{\underline {{2 \over 3}\left( {x + 1} \right) \cdot \sqrt {x + 1} \cdot 2\sqrt {x + 1} + C}} $$[/tex]

Har jeg funnet en lettere utgave av fasiten, eller har jeg rett og slett funnet noe annet? :P [/i]
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Vektormannen
Euler
Euler

Husk å derivere svaret hvis du er i tvil om det er riktig. Her vil du da få 2x, og det var jo ikke det du skulle integrere, så det må være feil.

Det du har gjort ser veldig bra ut, men det skjærer seg når du kommer til [tex]\int 2x du[/tex]. Du har her et uttrykk med x, men du har [tex]du[/tex], ikke [tex]dx[/tex]. Da blir det feil å integrere 2x med hensyn på x. Her skal du integrere 2x, men med hensyn på en variabel u som x avhenger av. Har du en mulighet for å bytte ut x med et uttrykk med u?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Vektormannen wrote:Husk å derivere svaret hvis du er i tvil om det er riktig. Her vil du da få 2x, og det var jo ikke det du skulle integrere, så det må være feil.

Det du har gjort ser veldig bra ut, men det skjærer seg når du kommer til [tex]\int 2x du[/tex]. Du har her et uttrykk med x, men du har [tex]du[/tex], ikke [tex]dx[/tex]. Da blir det feil å integrere 2x med hensyn på x. Her skal du integrere 2x, men med hensyn på en variabel u som x avhenger av. Har du en mulighet for å bytte ut x med et uttrykk med u?
[tex]$$u = \sqrt {x + 1} $$[/tex]

[tex]$$u = \sqrt x + \sqrt 1 $$[/tex]

[tex]$$\sqrt x = u + 1$$[/tex]

[tex]$$x = \sqrt {u + 1} $$[/tex] :)

Nå gjenstår det å se om jeg får til resten :P
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Razzy wrote:
Vektormannen wrote:Husk å derivere svaret hvis du er i tvil om det er riktig. Her vil du da få 2x, og det var jo ikke det du skulle integrere, så det må være feil.

[tex]$$u = \sqrt {x + 1} $$[/tex]

[tex]$$u = \sqrt x + \sqrt 1 $$[/tex]

[tex]$$\sqrt x = u + 1$$[/tex]

[tex]$$x = \sqrt {u + 1} $$[/tex] :)

Nå gjenstår det å se om jeg får til resten :P
Det der er feil, du kan ikke splitte kvadratroten av en sum slik, første trinn er å kvadrere begge sider, slik at u^2=x+1, så hva er x uttrykt ved u da?
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Vektormannen
Euler
Euler

Det der går ikke an! Du kan ikke dele opp et rotuttrykk på den måten. Man har en regel som sier at [tex]\sqrt{ab} = \sqrt a \sqrt b[/tex], så det kan jo være fristende å tenke at det gjelder for + også, men det er ikke riktig. Et eksempel: [tex]\sqrt 9 = 3[/tex], men [tex]\sqrt 3 + \sqrt 6 \neq 3[/tex].

Det du må gjøre her er å opphøye begge sider i andre: [tex]u^2 = x+1[/tex], og da får du at [tex]x = u^2 - 1[/tex].
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Så da blir integralet ditt:

[tex]\int 2(u^2-1) du=2 \int (u^2-1) du[/tex]

Som er en god del enklere å integrere ....
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

eller
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Vektormannen og mstud, jeg gir meg, jeg giir meg! :P

Det gikk nok litt fort i svingene der ja, det ringer tusen :idea: når dere sier det.

Jeg lover, det skal ikke skje igjen. :roll:
mstud wrote:Så da blir integralet ditt:

[tex]$$\int 2 ({u^2} - 1)du = 2\int {({u^2} - 1)} du$$[/tex]

Den skal jeg nok klare ja, tusen takk! :D
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

[tex]$$2\int {({u^2} - 1)} du$$[/tex]

[tex]$$2 \cdot {1 \over 3}{u^3} - x + C$$[/tex]

[tex]$${2 \over 3}{\left( {\sqrt {x + 1} } \right)^3} - x + C$$[/tex]

Istede for at jeg gjør noen teite omskrivninger her, så kan dere kanskje heller gi meg et hint? ;)

Fasit: [tex]$$\underline{\underline {{2 \over 3}\left( {x + 1} \right) \cdot \sqrt {x + 1} \cdot 2\sqrt {x + 1} + C}} $$[/tex]
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Razzy wrote:

[tex]$$2 \cdot {1 \over 3}{u^3} - x + C$$[/tex]

[tex]$${2 \over 3}{\left( {\sqrt {x + 1} } \right)^3} - x + C$$[/tex]

Istede for at jeg gjør noen teite omskrivninger her, så kan dere kanskje heller gi meg et hint? ;)

Okei, hint nr. 1 du må gange x-en også med 2 :)

eller
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

[tex]$$2 \cdot \left( {{1 \over 3}{u^3} - u} \right) + C$$[/tex]

[tex]$${2 \over 3}{\left( {\sqrt {x + 1} } \right)^3} - 2\left( {\sqrt {x + 1} } \right) + C$$[/tex]

Fasit: [tex]$$\underline {\underline {{2 \over 3}\left( {x + 1} \right)\cdot\sqrt {x + 1} \cdot2\sqrt {x + 1} + C} } $$[/tex]

Så jeg hadde rotet med x igjen, det u jeg driverer med hensyn på! :P Men det begynner ligne fasiten nå da. :D
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Vektormannen
Euler
Euler

Jeg tror det fasitsvaret der er feil. Det du har fått skal i alle fall være helt riktig. Det kan forenkles videre ved å faktorisere ved å skrive [tex](\sqrt{x+1})^3 = (\sqrt{x+1})^2 \sqrt{x+1} = (x+1)\sqrt{x+1}[/tex].
Da har man en felles faktor [tex]\sqrt{x+1}[/tex] i de to leddene og kan rydde opp litt mer. Men det fastisvaret der må være feil.
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Vektormannen wrote:Jeg tror det fasitsvaret der er feil. Det du har fått skal i alle fall være helt riktig. Det kan forenkles videre ved å faktorisere ved å skrive [tex](\sqrt{x+1})^3 = (\sqrt{x+1})^2 \sqrt{x+1} = (x+1)\sqrt{x+1}[/tex].
Da har man en felles faktor [tex]\sqrt{x+1}[/tex] i de to leddene og kan rydde opp litt mer. Men det fastisvaret der må være feil.
Det er det jeg sier Vektormannen, du må være lærerens værste mareritt! :P
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Post Reply