Tangent - differensialligning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Hei!
Her er et spørsmål i noen oppgaver om differensialligninger jeg ikke helt vet hvordan man kommer fram til svaret på (boken har ikke vist noe eksempel)?

For eksempel c) i denne oppgaven (tar med a) og b) siden man kanskje skal bruke noe derfra):

a) Løs ligningen [tex]y^,=3sinx - 4cosx[/tex]. Svaret er : y= -3cosx - 4sinx + C

b)Finn løsningskurven gjennom [tex](\frac {\pi}2 ,5)[/tex]. Svaret er y= -3cosx - 4sinx + 9

c) Finn tangenten i [tex](\frac {\pi}2 ,5)[/tex] Jeg lurer på hva framgangsmåten i c er?

Svaret skal i hvert fall bli [tex]y=3x+5-\frac {3\pi}2[/tex].

På forhånd takk!
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Vektormannen
Euler
Euler

Du skal finne ligningen til tangentlinjen i det gitte punktet. Er du kjent med den generelle ligningen for en rett linje? EDIT: glemte selve formelen ...:

[tex]y - y_0 = a(x-x_0)[/tex]

der [tex](x_0, y_0)[/tex] er punktet linja skal gå gjennom, og a er stigningstallet til linja.

Det er noen spesielle krav til tangentlinjen. For det første skal den jo gå gjennom det gitte punktet. I tillegg skal den ha et stigningstall som er slik at linjen akkurat tangerer eller "er parallell" med kurven akkurat i det punktet. Hvordan kan du finne det stigningstallet?
Last edited by Vektormannen on 23/03-2011 15:20, edited 1 time in total.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Stigningstallet kan jeg finne fra [tex]y^, ({\pi}{2} )=3sin \frac{\pi}{2} -4cos \frac{\pi}{2} =3[/tex]. Men hvordan kommer de fram til resten?
Jeg kan ikke komme på hvilken regel jeg kan bruke på de opplysningene jeg ellers har om tangenten.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

eller
Vektormannen
Euler
Euler

Se redigeringen over. Nå har du funnet stigningstallet til linja. Det som da mangler er punktet [tex](x_0, y_0)[/tex] som linja skal gå gjennom.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Åja, tenkte jeg måtte hatt to kjente punkt på tangentlinjen, men selvfølgelig bare ett :oops:

Er jo en grunn for at den også kalles ettpunktsformelen :)

eller
Vektormannen
Euler
Euler

Hehe, stemmer :)

Man trenger to punkter for å f.eks. finne stigningstall til en linje (når det ikke er gitt som her.) men når et punkt og stigningstallet er gitt, er linjen entydig bestemt. (Ettpunktsformelen er jo ikke noe annet enn topunktsformelen, der man lar det ene punktet variere. Mengden av punkter som passer inn og gir stigningstallet er da de punktene som utgjør linjen.)
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Ja, jeg er med på den , takk for hjelpen !

Får finne noe vanskeligere å spørre om neste gang :D

eller
Post Reply