beholder som rommer 200liter
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Jeg regner med beholderen er sylinderformet? Fint om du sier i fra om sånt. 
Har du fått oppgitt at:
Diameteret er 55cm?
1 liter = 1000 cm^3?
Se på formelen får volumet til en sylinder, fyll inn det du vet og løs det som en ligning der høyden h er den ukjente.

Har du fått oppgitt at:
Diameteret er 55cm?
1 liter = 1000 cm^3?
Se på formelen får volumet til en sylinder, fyll inn det du vet og løs det som en ligning der høyden h er den ukjente.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu
hehe, unskyld. tenkte bare ikke noen grunn til å skrive oppg, når jeg har funnet ut A. 
her er oppg:
et fat olje er 159 liter olje, 159 liter er det samme som 42 amerikanske gallon.
i norge fyller vi oljen på sylinderformende beholdere som rommer 200 liter. beholderen fylles bare med 159liter olje
A) hvor mange gallon er 200 liter ? det fant jeg ut
diametere på beholderen som rommer 200liter, er ca .55cm
B) hvor høy er da beholderen?

her er oppg:
et fat olje er 159 liter olje, 159 liter er det samme som 42 amerikanske gallon.
i norge fyller vi oljen på sylinderformende beholdere som rommer 200 liter. beholderen fylles bare med 159liter olje
A) hvor mange gallon er 200 liter ? det fant jeg ut
diametere på beholderen som rommer 200liter, er ca .55cm
B) hvor høy er da beholderen?
Is it better to try and fail than to not try at all !
Ja, skjønte at det var en sylinder da det var snakk om diameter og høyde. 
Skriv opp formelen for volumet til en sylinder. Her har du en ukjent, som er høyden. Alt det andre vet du!
Volumet på 200 liter er det samme som 200 000 cm^3, men noe sånt står det vel i oppgaven?

Skriv opp formelen for volumet til en sylinder. Her har du en ukjent, som er høyden. Alt det andre vet du!
Volumet på 200 liter er det samme som 200 000 cm^3, men noe sånt står det vel i oppgaven?
Lao Tzu
Lao Tzu
Hmmm, nei, jeg klarer bare å tenke på prøve- og feile-metoden, men det får man neppe riktig for.
Men det er jo en veldig enkel ligning da! Du ser sikkert hvordan du kan løse den når du setter det opp.
Men det er jo en veldig enkel ligning da! Du ser sikkert hvordan du kan løse den når du setter det opp.
Lao Tzu
Lao Tzu
Ok, formelen for volumet er:
[tex]V = \pi\cdot r^2\cdot h[/tex]
der V er volum, r er radiusen, h er høyden (den ukjente) og [symbol:pi] er som vanlig.
Du vet at diameteren er 55 cm, så da er radiusen 27.5 cm, så da vet du r.
Volumet V er 200 liter, eller 200 000 cm^3. Noe sånt er vel oppgitt i oppgaven?
Fyller inn det du vet:
[tex]200\,000 = \pi\cdot(27.5)^2\cdot h[/tex]
Klarer du å finne h nå?
[tex]V = \pi\cdot r^2\cdot h[/tex]
der V er volum, r er radiusen, h er høyden (den ukjente) og [symbol:pi] er som vanlig.

Du vet at diameteren er 55 cm, så da er radiusen 27.5 cm, så da vet du r.
Volumet V er 200 liter, eller 200 000 cm^3. Noe sånt er vel oppgitt i oppgaven?
Fyller inn det du vet:
[tex]200\,000 = \pi\cdot(27.5)^2\cdot h[/tex]
Klarer du å finne h nå?

Lao Tzu
Lao Tzu