Page 1 of 1
Fremgangsmåte, likninger med brøk
Posted: 06/04-2011 11:01
by Gunnhild
I denne oppgaven er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal bli kvitt nevneren.
5X/ X+2 + 2X-1 / X-2 = 8
Jeg prøvde å gange med X+2 en gang og X-2 den andre gangen, men så langt kommer jeg ikke frem til rett svar.
Re: Fremgangsmåte, likninger med brøk
Posted: 06/04-2011 11:13
by mstud
Gunnhild wrote:I denne oppgaven er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal bli kvitt nevneren.
5X/ X+2 + 2X-1 / X-2 = 8
Jeg prøvde å gange med X+2 en gang og X-2 den andre gangen, men så langt kommer jeg ikke frem til rett svar.
[tex]\frac {5x(x-2)}{(x+2)(x-2)} + \frac {2x-1(x+2)}{(x+2)(x-2)}=\frac {8(x+2)(x-2)}{(x+2)(x-2)}[/tex]
Så ganger du begge sider med (x+2)(x-2) . Dvs. du kan stryke nevneren i alle ledd ...
Posted: 06/04-2011 11:20
by Gunnhild
Tusen takk for hjelpen
Det står ingenting i boka mi om at en kan gange med begge i en oppgave ( jeg leser på egenhånd), skal huske det til neste gang jeg får en liknende oppgave

Posted: 06/04-2011 11:42
by Razzy
Gunnhild wrote:Tusen takk for hjelpen
Det står ingenting i boka mi om at en kan gange med begge i en oppgave ( jeg leser på egenhånd), skal huske det til neste gang jeg får en liknende oppgave

Vi har en egen database med informasjon her på mattematikk.net, som heter
Databasen Per, og her kan du lese om nettopp brøk regning.
Prinsippet er at du vil sørge for felles nevner, for så å kunne samle uttrykket på en felles brøkstrek slik bildene ovenfor viser.
Hva slags matte leser du?

Posted: 06/04-2011 11:50
by mstud
Gunnhild wrote:Tusen takk for hjelpen
Det står ingenting i boka mi om at en kan gange med begge i en oppgave ( jeg leser på egenhånd), skal huske det til neste gang jeg får en liknende oppgave

Den kjappeste måten er å sette alle ledd oppå fellesnevner og gange alle med fellesnevneren, slik at du ikke får noen brøk i det hele tatt (det er også mulig å gange alle ledd med en og en av dem, men mer tungvint)...
Posted: 06/04-2011 11:51
by Gunnhild
Jeg leser 1T, og det merkes at en egentlig skal ha en lærer med den boka jeg har, det blir en del leting etter fremgangsmåtene av og til, ikke så mange eksempler å gå etter alltid

Takk for tipset, jeg skal kikke i databasen
