Fremgangsmåte, likninger med brøk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Gunnhild
Noether
Noether

I denne oppgaven er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal bli kvitt nevneren.

5X/ X+2 + 2X-1 / X-2 = 8

Jeg prøvde å gange med X+2 en gang og X-2 den andre gangen, men så langt kommer jeg ikke frem til rett svar.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Gunnhild wrote:I denne oppgaven er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal bli kvitt nevneren.

5X/ X+2 + 2X-1 / X-2 = 8

Jeg prøvde å gange med X+2 en gang og X-2 den andre gangen, men så langt kommer jeg ikke frem til rett svar.
[tex]\frac {5x(x-2)}{(x+2)(x-2)} + \frac {2x-1(x+2)}{(x+2)(x-2)}=\frac {8(x+2)(x-2)}{(x+2)(x-2)}[/tex]

Så ganger du begge sider med (x+2)(x-2) . Dvs. du kan stryke nevneren i alle ledd ...
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Gunnhild
Noether
Noether

Tusen takk for hjelpen :)

Det står ingenting i boka mi om at en kan gange med begge i en oppgave ( jeg leser på egenhånd), skal huske det til neste gang jeg får en liknende oppgave :)
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Gunnhild wrote:Tusen takk for hjelpen :)

Det står ingenting i boka mi om at en kan gange med begge i en oppgave ( jeg leser på egenhånd), skal huske det til neste gang jeg får en liknende oppgave :)
Vi har en egen database med informasjon her på mattematikk.net, som heter Databasen Per, og her kan du lese om nettopp brøk regning.

Image

Prinsippet er at du vil sørge for felles nevner, for så å kunne samle uttrykket på en felles brøkstrek slik bildene ovenfor viser.

Hva slags matte leser du? :)
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Gunnhild wrote:Tusen takk for hjelpen :)

Den kjappeste måten er å sette alle ledd oppå fellesnevner og gange alle med fellesnevneren, slik at du ikke får noen brøk i det hele tatt (det er også mulig å gange alle ledd med en og en av dem, men mer tungvint)...
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Gunnhild
Noether
Noether

Jeg leser 1T, og det merkes at en egentlig skal ha en lærer med den boka jeg har, det blir en del leting etter fremgangsmåtene av og til, ikke så mange eksempler å gå etter alltid :)
Takk for tipset, jeg skal kikke i databasen :)
Post Reply