I denne oppgaven er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal bli kvitt nevneren.
5X/ X+2 + 2X-1 / X-2 = 8
Jeg prøvde å gange med X+2 en gang og X-2 den andre gangen, men så langt kommer jeg ikke frem til rett svar.
Fremgangsmåte, likninger med brøk
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Grothendieck
[tex]\frac {5x(x-2)}{(x+2)(x-2)} + \frac {2x-1(x+2)}{(x+2)(x-2)}=\frac {8(x+2)(x-2)}{(x+2)(x-2)}[/tex]Gunnhild wrote:I denne oppgaven er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal bli kvitt nevneren.
5X/ X+2 + 2X-1 / X-2 = 8
Jeg prøvde å gange med X+2 en gang og X-2 den andre gangen, men så langt kommer jeg ikke frem til rett svar.
Så ganger du begge sider med (x+2)(x-2) . Dvs. du kan stryke nevneren i alle ledd ...
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
eller
Vi har en egen database med informasjon her på mattematikk.net, som heter Databasen Per, og her kan du lese om nettopp brøk regning.Gunnhild wrote:Tusen takk for hjelpen
Det står ingenting i boka mi om at en kan gange med begge i en oppgave ( jeg leser på egenhånd), skal huske det til neste gang jeg får en liknende oppgave

Prinsippet er at du vil sørge for felles nevner, for så å kunne samle uttrykket på en felles brøkstrek slik bildene ovenfor viser.
Hva slags matte leser du?

Bygg.ing @ Hib - 2 året.
-
- Grothendieck
Den kjappeste måten er å sette alle ledd oppå fellesnevner og gange alle med fellesnevneren, slik at du ikke får noen brøk i det hele tatt (det er også mulig å gange alle ledd med en og en av dem, men mer tungvint)...Gunnhild wrote:Tusen takk for hjelpen
Det står ingenting i boka mi om at en kan gange med begge i en oppgave ( jeg leser på egenhånd), skal huske det til neste gang jeg får en liknende oppgave
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
eller
eller