Hjelp til difrensialikninger/Laplastransform

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
skyman
Fibonacci
Fibonacci

Hei! :D
Kan noen her forklare hvordan man lager transiente kortslutningstrømmer/forløp av difrensiallikninger? Gjærne overføre dette til Laplastransform i "s" form?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

har du lyst på forklaring fra kompetente, eksemplifiser heller...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Aleks855
Rasch
Rasch

Hehe, det der ble sannsynligvis litt for generelt til at noen gidder å skrive en hel utredning. :)
skyman
Fibonacci
Fibonacci

Janhaa wrote:har du lyst på forklaring fra kompetente, eksemplifiser heller...
Ja, jeg vil regne transient kortslutningsstrøm på mathcad. Der vil jeg bruke difflikn. Da får jeg en dempning av strømforløpet etter brudd eller kortslutning. Dvs nå vernet bryter kretsen.

En kabel med eks. IK2min på 2,5 kA. Dette på et 230 VAC anlegg med ca Z= [symbol:rot] (R^2+X^2) som er 0,1 ohm. De høye strømmene oppstår ved kortslutning av kretsen. Og innen 5 sek, helst under 0,1 sek skal vernet(sikring) bryte kresten(trigge). Da vil vil strømmen dø ut over en gitt tid "t".

Jeg vil vise dette(døende) strømforløpet i en graf ut av difflikningen. Difflikn. gjøres om til s plan i Laplace tarnsform. Da skal jeg får en svingende transient korslutningsforløp som avtar mot 0.

Så vidt jeg vet skal et tall deles med summere tre eller to av antideriverte eller deriverte (er ikke sikker). Slik at man får en " closed loop".

Håper dette var nok eksempel.

Kan du hjelpe meg?
skyman
Fibonacci
Fibonacci

Aleks855 wrote:Hehe, det der ble sannsynligvis litt for generelt til at noen gidder å skrive en hel utredning. :)
Godt at det ikke fins så mage typer som deg!
Post Reply