Fikk 2 på matematikktentamen, går i tiende klasse. Har søkt studiespesialisering fordi jeg gjerne vil studere, har karakterer fra 4 og opp til 6 i alle andre fag.
Jeg skal ta p-matte, er dette mye vanskeligere enn matten på
ungdomsskolen ?
Hva skjer om jeg stryker i matte på videregående ?
Videregående matte
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det kan være lurt å høre med rådgiveren på skolen din.
Av kjentes erfaring kan jeg si at ingeniørfag kan være vanskelig å komme gjennom dersom man har grunnleggende mangler i matematikkunnskapen sin.
Men det finnes videregående linjer hvor man ikke har matematikk, men det ville vært dumt å la seg begrense pga det. Er nok bedre om du heller søker på det du vil gå, og jobber beinhardt dersom det er matte der du går.
Hvis du havner med matte, så er det i alle fall mange snille sjeler her som mer enn gjerne hjelper til når du står fast.
Men som sagt, oppsøk en kvalifisert rådgiver. Er du heldig så er det noen her på forumet med riktig kvalifikasjon, men man skal uansett ikke ta slike avgjørelser basert på ting man leser på internett-forum.
Med det sagt, så er P-studiene praktisk rettet, og er mer en forberedelse. Man oppnår altså en del "teknikker" man vil kunne bruke senere når man skal løse praktiske oppgaver.
Her ser du læreplanen for 1P.
http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laere ... id=1101844
Av kjentes erfaring kan jeg si at ingeniørfag kan være vanskelig å komme gjennom dersom man har grunnleggende mangler i matematikkunnskapen sin.
Men det finnes videregående linjer hvor man ikke har matematikk, men det ville vært dumt å la seg begrense pga det. Er nok bedre om du heller søker på det du vil gå, og jobber beinhardt dersom det er matte der du går.
Hvis du havner med matte, så er det i alle fall mange snille sjeler her som mer enn gjerne hjelper til når du står fast.
Men som sagt, oppsøk en kvalifisert rådgiver. Er du heldig så er det noen her på forumet med riktig kvalifikasjon, men man skal uansett ikke ta slike avgjørelser basert på ting man leser på internett-forum.
Med det sagt, så er P-studiene praktisk rettet, og er mer en forberedelse. Man oppnår altså en del "teknikker" man vil kunne bruke senere når man skal løse praktiske oppgaver.
Her ser du læreplanen for 1P.
http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laere ... id=1101844
Det høres veldig bra ut! Hvis du vil fortsette på VGS og videre inn på studier, så gjør det! Ikke la matematikken skremme deg fra det.astridsofie wrote:Har søkt studiespesialisering fordi jeg gjerne vil studere, har karakterer fra 4 og opp til 6 i alle andre fag.
Litt vanskeligere er det nok, men det er ikke "umulig".astridsofie wrote:Jeg skal ta p-matte, er dette mye vanskeligere enn matten på
ungdomsskolen ?

Jeg ser du allerede er bekymret for å stryke på VGS! Det trenger du virkelig ikke! Så lenge du jobber jevnt og trutt med pensumet, så kommer det til å gå helt fint. Du kan også få hjelp av mange hjelpsomme sjeler her på forumet, og det hjelper veldig mye.astridsofie wrote:Hva skjer om jeg stryker i matte på videregående ?
Til spørsmålet ditt: hvis man stryker på et avgangskurs på VGS, så kan man ta det opp senere som privatist. Man får altså flere sjanser, men forhåpentligvis er det noe du aldri kommer til å trenge.

Det du burde gjøre er å bruke sommeren til å se over noe av det du synes var vanskelig, i hvert fall om det er relevant for pensumet i P-matten (om du er usikker på om det er relevant eller ikke, så kan du spørre oss). Kanskje ikke det man har mest lyst til å gjøre om sommeren, men det kommer til å gjøre matten på VGS lettere.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu
-
- Fibonacci
Stryker man i et fag så har man rett på en ekstraeksamen i faget, slik at man har en mulighet for å stå. Klarer man ikke denne, må man ta opp faget som privatist.
Det å ta faget som privatist gjør egentlig ingenting unntatt, at det koster litt. Så lenge man fortsatt går på videregående mens man tar privatisteksamen så søker man fortsatt med primærvitnemålet ditt.
Eneste som hjelper for å bli flink i matte er å jobbe, og å få hjelp. Her inne er det som sagt mange hjelpsome sjeler som hjelper deg om du står fast, eller har noe du lurer på.
Khanacademy, og PatrickMT er også gode kanaler på youtube som lærer fra seg matte overraskende godt. Selv foretrekker jeg sistnevnte men smaken er som baken.
Det å ta faget som privatist gjør egentlig ingenting unntatt, at det koster litt. Så lenge man fortsatt går på videregående mens man tar privatisteksamen så søker man fortsatt med primærvitnemålet ditt.
Eneste som hjelper for å bli flink i matte er å jobbe, og å få hjelp. Her inne er det som sagt mange hjelpsome sjeler som hjelper deg om du står fast, eller har noe du lurer på.
Khanacademy, og PatrickMT er også gode kanaler på youtube som lærer fra seg matte overraskende godt. Selv foretrekker jeg sistnevnte men smaken er som baken.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk