Jeg har satt funksjonen lik 1 og fått x=3,33. Satte den inn i funksjonen og fikk ca. 0,98. Så hvordan finner jeg resten? Dette er ikke riktig?
Finne punkter med tangent stigningstall 1
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Utifra funksjonen 4x-8/x+2 skal jeg finne punkter på grafen med tangent med stigningstall 1 ved regning.
Jeg har satt funksjonen lik 1 og fått x=3,33. Satte den inn i funksjonen og fikk ca. 0,98. Så hvordan finner jeg resten? Dette er ikke riktig?
Jeg har satt funksjonen lik 1 og fått x=3,33. Satte den inn i funksjonen og fikk ca. 0,98. Så hvordan finner jeg resten? Dette er ikke riktig?
-
Nebuchadnezzar
- Fibonacci

- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
For å ta det kort
1. Bruk parenteser slik som det står nå ser det ut som du mener [tex]4x-\frac{8}{x}+2[/tex]. Lær deg latex ( som er lett ) eller skriv det slik f( x ) = ( 4x - 8 ) / ( x + 2 )
Stigningstallet til en funksjon, er det samme som forandringen i det punktet.
Forandringen i et punkt er gitt som den deriverte.
løs f ' ( x ) = 1 til å finne x_1
sett så y ( x_1 ) for å finne y_1
Her stemmer jeg for bruk av etpunktsformelen
y = a(x - x_1) + y_1
Sagt med andre ord
Tangenten i et punkt b er gitt ved
[tex]y = f^{\tiny\prime}(b)\cdot(x-b)+f(b)[/tex]
1. Bruk parenteser slik som det står nå ser det ut som du mener [tex]4x-\frac{8}{x}+2[/tex]. Lær deg latex ( som er lett ) eller skriv det slik f( x ) = ( 4x - 8 ) / ( x + 2 )
Stigningstallet til en funksjon, er det samme som forandringen i det punktet.
Forandringen i et punkt er gitt som den deriverte.
løs f ' ( x ) = 1 til å finne x_1
sett så y ( x_1 ) for å finne y_1
Her stemmer jeg for bruk av etpunktsformelen
y = a(x - x_1) + y_1
Sagt med andre ord
Tangenten i et punkt b er gitt ved
[tex]y = f^{\tiny\prime}(b)\cdot(x-b)+f(b)[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk

