Geometrisk tolkning av ulikhet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Leser litt matte her, og kom over denne oppgaven. noen som har noen smarte tips?

Prøvde å tegne litt, men klarte ikke å lage tegning =(
Solve the inequality using geometric reasoning
[tex]|x+1|>|x-3|[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Hvilke tall er lenger ifra -1 enn 3?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

[tex]x>1[/tex]

:lol:
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ah, en oppgave på høyskolenivå, der man kan løse oppgaven ved å tegne ei tallinje. Kanskje det finnes håp for meg allikevel :D
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Hva med

[tex]|x-1|<2|x| [/tex]?

Burde klare den, men ser det ikke helt for meg. Med samme logikk som charlatan

"Hvilke tall er dobbelt så langt borte fra 0 som -1?" Ble ikke helt riktig.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Tegn!
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Selvfølgelig kan jeg tegne det slik

Bilde

Også finne svaret enkelt derfra, men trodde oppgaven skulle, og kunne løses ved å tenke på dette som avstanden mellom to punkt, i likhet med forrige oppgave.

For eksempel at [tex]|x-2|[/tex] beskriver avstanden fra x til tallet 2 på tallinja.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar