Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Forsiktig med å dele på variabel. Du mister løsninger.
Jeg foretrekker det du IKKE har to streker under. Altså den nest siste linja. Det er den generelle løsninga, siden x befinner seg i et intervall som gjør det uhensiktsmessig å skrive flere løsninger. Såfremt ikke oppgaven ber om at du skriver mer enn en løsning, så ville jeg nøyet meg med den generelle løsninga. med +n*180.
På det første punktet; jeg ville brukt radianer. Har ikke spesielt grunnlag for å si det, men å bruke grader er vel noe man gror av seg, såfremt det ikke er bedt om i oppgaven.
Sist redigert av Aleks855 den 20/09-2011 15:44, redigert 1 gang totalt.
Nebuchadnezzar skrev:Oi oi oi. Her ganger du hensynsløst på 1/cos(x)
Hva skjer om cos(x)=0 ? Dette tar du ikke hensyn til.
Bør nevne at cos(x)=0 ikke skjer og derfor er det greit.
Videre bør du bruke radianer, og svaret ditt bør inneholde n.
Der vi kan selv velge n, og få uendelig antall løsninger =)
Tidligere sa du at jeg skulle løse en annen oppgave slik:
Her ganger jeg jo også med en variabel? (eller er det forskjell på 2x og x). Har ikke tenkt så mye på det å miste løsninger. "leser forelesningsnotatene sine"
Dette har jeg også lært på den harde måten. Ofte Nebu som tar meg på det også
Men se for deg dette:
x+2=0 - Her er det kun én løsning; x=-2
Ganger med x på begge sider:
[tex]x^2+2x=0[/tex]
Nå har du plutselig to løsninger. x=0 kommer også inn. Da er det ikke lenger samme likning, men du lurer deg selv til å tro det, fordi du gjør det samme på begge sider.
Det samme gjelder når man deler, men motsatt. Da mister man løsning.
Aleks855 skrev:Dette har jeg også lært på den harde måten. Ofte Nebu som tar meg på det også
Men se for deg dette:
x+2=0 - Her er det kun én løsning; x=-2
Ganger med x på begge sider:
[tex]x^2+2x=0[/tex]
Nå har du plutselig to løsninger. x=0 kommer også inn. Da er det ikke lenger samme likning, men du lurer deg selv til å tro det, fordi du gjør det samme på begge sider.
Det samme gjelder når man deler, men motsatt. Da mister man løsning.
Tusen takk min venn. Jeg vet at jeg har hørt det jeg også, tror faktisk det var Nebu som tok meg
Gjorde litt reaserch selv også og fant hva en moderator hadde sagt om dette problemet tidligere:
plutarco skrev:Måten du behandler ukjente variabler x på generelt er jo at du tar for deg to tilfeller: 1) [tex]x=0[/tex] og 2) [tex]x\neq 0[/tex]
Dette må du alltid gjøre. Begynn med å sjekke tilfellet 1). Er dette en mulig løsning?
Deretter lar du x være ulik 0, og da kan du tillate deg å dele på x.