Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg forsøker: Jeg kan derivere farten for å finne ut hvor fort den vokser. Det de vil jeg skal gjøre er å besteme start høyden.
Sliter litt med å forstå sammenhengen her; kunne noen i det minste slengt ut hva de mener det spørres etter her? Det er jo en grei start å forstå.
Som Nebu... skrev, integrer farten for å finne høyden.
Starthøyden er y(0)=... , er det den du blir spurt etter i oppgaven?
Svar: Nei, oppgaven spør etter y(t), som er uttrykket for høyden til solsikken. Dette finner du ved å integrere uttrykket for v, og så sette y(1)=1 for å finne verdien av integrasjonskonstanten C.
Kjør på med dette!
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Jeg forsøker: Jeg kan derivere farten for å finne ut hvor fort den vokser. Det de vil jeg skal gjøre er å besteme start høyden.
Sliter litt med å forstå sammenhengen her; kunne noen i det minste slengt ut hva de mener det spørres etter her? Det er jo en grei start å forstå.
Som Nebu... skrev, integrer farten for å finne høyden.
Starthøyden er y(0)=... , er det den du blir spurt etter i oppgaven?
Svar: Nei, oppgaven spør etter y(t), som er uttrykket for høyden til solsikken. Dette finner du ved å integrere uttrykket for v, og så sette y(1)=1 for å finne verdien av integrasjonskonstanten C.