Fysikkoppgave elektrisitet - kortslutning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Hei!

Har litt problemer med en fysikkoppgave:
Først har jeg regnet ut alle spenninger og strømmer i denne kretsen, med kun opplysningen at polspenningen er 13,2 V:
Image

Hvis ikke bildet over vises, se: http://fysikk1.cappelendamm.no/c182152/ ... tid=316726

Så får jeg i oppgave å finne strømmene når de ulike motstandene blir kortsluttet.

Når 2,0 ohm kortsluttes er det greit, da avgjøres resultantresistansen kun av parallellkoblingens to resistanser.

Så skal 4,0 ohm kortsluttes (bare den) da er I[sub]1[/sub] grei, det blir [tex]I_1= \frac {U_p}{R_1} =\frac {13,2 V}{2,0 \ohm}=6,6 A[/tex]. Så står det i fasiten at I_2 og I_3 = 0.

Hvordan kan jeg vise dette ved regning ??? (at I_2 og I_3 er 0)

Det må jo gå strøm gjennom "parallellkoblingen" fortsatt for at kretsen skal være sluttet så det går strøm gjennom R_1, eller?

Jeg ville tro at når resistans nr. 2 er 0 ohm går ca. all strømmen gjennom den lederen og tilnærmet ingenting gjennom resistans nr. 3 som fortsatt har høy "motstand"... Det kan vel ikke stemme?

Når kun 6,0 ohm skal kortsluttes har det samme svar i fasit, så samme spørsmålene gjelder der også...

(Skjønner at R_p over parallellkoblingen blir 0 når motstanden i ene lederen er 0, det er også omtrent det eneste jeg skjønner om denne "happeningen" :wink:)
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Vektormannen
Euler
Euler

Jeg tror kanskje forvirringen kommer av at det de mener med [tex]I_2[/tex] og [tex]I_3[/tex] er strømmene som går gjennom motstandene på henholdsvis 4 og 6 ohm. Å kortslutte motstandene vil si å koble en ledning fra et punkt før motstanden til et punkt etter motstanden. Da vil all strøm gå rett gjennom denne ledningen, og da går det ingen strøm gjennom noen av motstandene, altså er [tex]I_2 = I_3 = 0[/tex]. Det er litt rart at de spør om nesten det samme to ganger. For hvis du kortslutter den ene så kortslutter du jo også den andre, siden de er parallellkoblet.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Takk for fin forklaring!

Eneste boken har sagt om kortslutning er: Når en motstand kortsluttes blir resistansen 0 (og det hørtes ut som resistansen ble en leder, men det trodde jeg egentlig ikke...). :roll:

Har du noen idè om noen måte det går an å regne det ut på?
Det er vel ikke nødvendig å regne på, men...

Så selv om (eller er det kanskje ikke praktisk mulig?) du kobler ledningen før & etter ene motstanden og ikke over hele parallellkoblingen kortsluttes egentlig begge?
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

eller
Vektormannen
Euler
Euler

Det stemmer. Det kan du jo prøve neste gang du har med en parallellkobling å gjøre. Som du selv sa ovenfor så vil det bli 0 motstand i den grenen av parallellkoblingen der kortslutningen er, og da går all strøm gjennom den grenen (og videre gjennom kortslutningen.)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Flott, da vet jeg det helt sikkert! :)

eller
Post Reply