Hei.
Jeg er helt ny med geogebra og tenkte jeg skulle prøve å løse noen oppgaver med dette.
Jeg har kommet over en oppgave hvor funksjonen for energiforbruket x timer etter midnatt er "E(x)=-0.003x^3+0.09x^2-0.459x+5". Jeg har løst andre- og tredjegradsligninger i geogebra før, men denne går bare ikke.
Når jeg skriver inn funksjonen som "y=-0.003x^3+0.09x^2-0.459x+5" i geogebra blir den gjort om til "f(x) = -0 x³ + 0.09x² - 0.46x + 5" av geogebra og funksjonen blir ført inn. Følgelig blir løsningen ut fra denne funksjonen fullstendig feil. Geogebra vil med andre ord ikke bruke funksjonen jeg skriver inn, selv om jeg vet at det ikke er noe gale med den da jeg har kommet frem til rett svar med kalkulator.
Hva gjør jeg galt?
ny med geogebra - trenger hjelp
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Er det mulig å slå av at geogebra roterer på funksjonene? F.eks. "y=400x-2x^2" blir omgjort til "y = -2x² + 400x". Jeg vet at svaret blir det samme, men det er fryktelig forvirrende. I det tilfellet ovenfor slenger også geogebra på en "c:" før funksjonen, så når jeg da vil finne toppunkt og skriver "ekstremalpunkt c" får jeg bare en feilmelding i motsetning til det jeg gjør når geogebra kaller funksjonen for "f(x)".
GeoGebra sorterer funksjonene sånn det er vanlig å skrive dem, altså faktoren med høyest potens først. Når du blir vant til det er det nok lettere å se funksjoner på denne formen.
Dersom du ikke skriver y= før funksjonen din så vil GeoGebra automatisk navnsette den, fra f(x) og videre, alfabetisk stigende. Da kan du lett finne feks. ekstremalpunkt[f]. Du kan også skrive funksjonen din inn i klammene, altså ekstremalpunkt[-2xˆ2+400x]. GeoGebra tegner da ikke funksjonen, den regner bare ut ekstremalpunktene.

Dersom du ikke skriver y= før funksjonen din så vil GeoGebra automatisk navnsette den, fra f(x) og videre, alfabetisk stigende. Da kan du lett finne feks. ekstremalpunkt[f]. Du kan også skrive funksjonen din inn i klammene, altså ekstremalpunkt[-2xˆ2+400x]. GeoGebra tegner da ikke funksjonen, den regner bare ut ekstremalpunktene.
---- gt ----