Jeg holder på med en oppgave som lyder slik;
Kjetil skal kjøre bil fra Oslo til Trondheim. Han har undersøkt vær og ulykkesrisiko som er følgende;
Vær - frekvens - ulykkesfrekvens
fint - 0.60 - 0.001
regn - 0.39 - 0.003
snø - 0.01 - 0.009
A) Hva er sannsynligheten for en ulykke?
P(ulykke)= (0.001*0.60)+(0.003*0.39)+(0.009*0.01)=0.00186 ~ 0.0019
B) Gitt at det skjer en ulykke, hva er sannsynligheten for at det er snøvær som er den medvirkende årsaken?
Og det er på B) jeg står helt fast. Skulle tro at det var enkelt å finne ut, men jeg er plutselig helt blank.
Hvilken formel skal jeg bruke, og hvorfor?
Takk
Sannsynlighetsregning (aner ikke nivå)
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
du bruker betinga sannsynlighet
[tex]P(S|U)=\frac{P(S\cap U)}{P(U)}=\frac{P(U\cap S)}{P(U)}[/tex]
S: snø og U:ulykke
==============
tipper forresten S1/R1 nivå...
[tex]P(S|U)=\frac{P(S\cap U)}{P(U)}=\frac{P(U\cap S)}{P(U)}[/tex]
S: snø og U:ulykke
==============
tipper forresten S1/R1 nivå...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Ja, selvsagt. Tusen takk, jeg holdt på å bli gal her jeg satt 
Pensumet inngår i Statistikk (MA-149) på UiA, jeg bare driver å repeterer fra starten av pensum og da dukket det opp noe sannsynlighetsregning, og jeg trenger tydeligvis å repetere ja...
Etter hva vi har fåt høre, er det videregående nivå på oppgavene stort sett, men vi må gå litt dypere på noen av tingene.
Takk, takk, Janhaa.
Ser at fasiten har kommet frem til litt andre svar enn jeg har, men det ser ut som desimalavrundingsforskjeller. Jeg regner alltid med uavrundede tall helt frem til sluttsvar. Er det egentlig nødvendig? Hvor pissnøye er de egentlig på en eksamen?

Pensumet inngår i Statistikk (MA-149) på UiA, jeg bare driver å repeterer fra starten av pensum og da dukket det opp noe sannsynlighetsregning, og jeg trenger tydeligvis å repetere ja...

Etter hva vi har fåt høre, er det videregående nivå på oppgavene stort sett, men vi må gå litt dypere på noen av tingene.
Takk, takk, Janhaa.
Ser at fasiten har kommet frem til litt andre svar enn jeg har, men det ser ut som desimalavrundingsforskjeller. Jeg regner alltid med uavrundede tall helt frem til sluttsvar. Er det egentlig nødvendig? Hvor pissnøye er de egentlig på en eksamen?