Primtall på formen 9^n - n^2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Sitter og løser eksamensoppgaver før morgendagen, så dere får bare tåle mange tåpelige spørsmål. Lyst å prøve litt selv før jeg sjekker ut LF.

Oppgave 3

Finnes det primtall på formen [tex]9^n - n^2[/tex] ?

-----------

Her tenker jeg at n enten kan være oddetall, eller partall. Om n er et partall, kan det skrives på formen 2k, som gir oss

[tex]9^{2k} - (2k)^2 = \left( 9^{k} \right)^2 - (2k)^2 = (9^k - 2k)(9^k+2k)[/tex]

Altså kan tallet skrives som produktet av to tall, hvor av begge er ulik null. Og er dermed ikke et primtall.

Utifra litt kalkulatortygging virker det som at [tex]9^n - n^2[/tex] alltid er et partall dersom n er odde. Noe jeg ikke har klart å bevise.

Noen innspill på hvordan denne oppgaven løses, og om jeg har tenkt riktig ?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Vektormannen
Euler
Euler

Hva skjer om du gjør det samme med [tex]n = 2k+1[/tex]? Kan du fortsatt faktorisere? (9 er et kvadrattall i seg selv.)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

[tex]9^{2k+1} - (2k+1)^2[/tex]

[tex]3^2 \cdot 9^{2k} - (2k+1)^2[/tex]

[tex]\left( 3 \cdot 9^{k} \right)^2 - (2k+1)^2[/tex]

[tex]\left( 3 \cdot 9^{k} - (2k+1) \left) \left( 3 \cdot 9^{k} + 2k+1 \right)[/tex]

Tror du at en må føre noe dypt og rigøst bevis for at ingen av faktorene blir 1?

Jeg kan jo for eksempel vise at [tex]3\cdot 9^1 = 27[/tex] og at [tex]2\cdot1 + 1 = 3[/tex]. Og ved å se på den deriverte vokser [tex]9^k[/tex] raskere enn k for alle [tex]n>0[/tex]
Vektormannen
Euler
Euler

Jeg tror (håper hvertfall det :P) at det er nok å argumentere slik du gjør.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

:oops:

[tex]9^n - n^2 \, = \, \left(3^n\right)^2-n^2 = \left(3^n-n\right) \left(3^n+n\right)[/tex]
Vektormannen
Euler
Euler

:oops:
Karl_Erik
Guru
Guru

Om du først skal skille mellom odetall og partall er det ganske lett å si at når n er odde er 'primtallet' differensen mellom to oddetall, og derfor delelig med 2, så kun et primtall om det faktisk er lik to. Og det kan det jo ikke være.
Post Reply