R1 vektor

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Håk
Cayley
Cayley

Heisann!

Jeg sliter med å finne arealet av denne trekanten.Punktene er A(3,-2),B(6,2) og C(5,5).
Trekanten er ikke rettvinklet,så jeg tegnet opp en normal DB slik at den ble det,men klarer ikke å finne lengden på normalen.Brukte AD x DB=0,men da fikk jeg bare en merkelig annengradslikning som innehold både x og y.
Er det noen som kan hjelpe meg?

På forhånd tusen takk :lol:
Vektormannen
Euler
Euler

Jeg tror du er inne på riktig tankegang her. Du mener da at D er et punkt på AC, ikke sant? Hva hvis du i stedet krever at [tex]\vec{DB} \cdot \vec{AC} = 0[/tex]? Det må jo også gjelde, og du unngår da disse andregradsligningene, siden bare én vektor involverer x og y.

Edit: dette gir deg da én ligning med x og y som ukjente. Kan du se hvordan du kan finne en annen ligning? (Hint: D skal ligge på AC, så [tex]\vec{AD} || \vec{AC}[/tex].)

Husk at du også kan finne arealet ved å benytte f.eks. arealsetningen. Da trenger du å vite to sider og vinkelen mellom dem.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Image
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Håk
Cayley
Cayley

haha,at jeg ikke tenkte på areal-setningen!Var så opptatt av at det var en "vektor"-oppgave.
Igjen tusen takk for hjelp
:P
Vektormannen
Euler
Euler

Prøv også på Nebu sin metode ovenfor! Det er en veldig enkel og grei måte å gjøre det på.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Post Reply