Hei.
Sitter å leser gjennom vgs fysikk for å forberede meg til fysikkemner jeg skal ta høsten 2011.
Har et lite spørsmål angående elektrisk spenning. Sett at vi har f.eks. et batteri med spenning på 3V. Da har jeg forstått det slik at dette kan ses på som en form for potensiell energi som brukes når strømmen går gjennom kretsen. Så dersom vi f.eks. kobler en motstand R til kretsen, og vi ser bort fra energi avgitt til selve ledningen, så vil da denne potensielle energien brukes på motstanden, for denne energien må brukes opp innen vi fullfører kretsen (slik har jeg i hvert fall forstått det). Altså har vi en spenning på 3V over motstanden. Kobler vi to motstander i en seriekobling vil summen av spenningen over de to motstandene tilsvarende også bli 3V, men da vil altså spenningen på hver enkelt motstand være mindre enn 3V.
Mitt spørsmål er: Hva om vi ikke kobler noen motstand til kretsen i det hele tatt? Vi har rett og slett bare en ledning som går ut fra spenningskilden (batteriet i dette tilfellet) og tilbake til spenningskilden uten at vi kobler noe som helst til ledningen. Hvor blir da denne potensielle energien brukt? For er det ikke slik at denne energien må brukes opp innen den har fullført kretsen?
Håper dere forstår spørsmålet mitt. Setter stor pris på svar!
Fysikkspørsmål - spenning
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Grothendieck
Dersom du har en ledning fra ene polen på batteriet til den andre (eller også fra utgang til inngang på en annen spenningskilde), vil du få en kortslutning.krje1980 wrote:Hei.
Sitter å leser gjennom vgs fysikk for å forberede meg til fysikkemner jeg skal ta høsten 2011.
Har et lite spørsmål angående elektrisk spenning. Sett at vi har f.eks. et batteri med spenning på 3V. Da har jeg forstått det slik at dette kan ses på som en form for potensiell energi som brukes når strømmen går gjennom kretsen. Så dersom vi f.eks. kobler en motstand R til kretsen, og vi ser bort fra energi avgitt til selve ledningen, så vil da denne potensielle energien brukes på motstanden, for denne energien må brukes opp innen vi fullfører kretsen (slik har jeg i hvert fall forstått det). Altså har vi en spenning på 3V over motstanden. Kobler vi to motstander i en seriekobling vil summen av spenningen over de to motstandene tilsvarende også bli 3V, men da vil altså spenningen på hver enkelt motstand være mindre enn 3V.
Mitt spørsmål er: Hva om vi ikke kobler noen motstand til kretsen i det hele tatt? Vi har rett og slett bare en ledning som går ut fra spenningskilden (batteriet i dette tilfellet) og tilbake til spenningskilden uten at vi kobler noe som helst til ledningen. Hvor blir da denne potensielle energien brukt? For er det ikke slik at denne energien må brukes opp innen den har fullført kretsen?
Håper dere forstår spørsmålet mitt. Setter stor pris på svar!
Det som da skjer er at den potensielle energien omdannes til kjemisk reaksjonsenergi, vi får varmeutvikling, kan få en eksplosjon (batteriet eller spenningskilden eksploderer) eller frigjøring av hydrogengass eller elektrolytt (som er enten en sterk syre eller base og ofte etsende). Et batteri har også vanligvis lav indre motstand, ellers ville det være dårligere egnet som spenningskilde pga. av at deler av den potensille energien ville gå til å overvinne motstand inne i selve batteriet istedenfor å kunne utnyttes i kretsen.
Ledningene kan også bli ødelagt som følge av overoppheting.
Det samme skjer hvis kretsen kun inneholder komponenter med lav indre motstand, som for eksempel en p-n-diode, dette er en årsak til at man må bruke store motstander (ofte flere kilo-ohm) for at det skal gå lite strøm gjennom slike, ellers blir de ødelagt (og det er ikke særlig økonomisk).
Enkelte dioder ødelegges allerede ved 0,2 V spenning, mens LED-dioder kan tåle opp til 4 V. Den andre årsaken ligger i konstruksjonen av dioden... Dette står en del om i Fysikk 1-kapittelet om dioder, resten har jeg fra nettet.
Mer om kortslutning på f.eks. engelsk Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Short_circuit
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
eller
-
- Grothendieck
Bare hyggelig!
Alltid kjekt å forklare ting... Og særlig når det en prøver å forklare blir forstått.
Lykke til med lesingen videre!
Alltid kjekt å forklare ting... Og særlig når det en prøver å forklare blir forstått.
Lykke til med lesingen videre!
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
eller
eller