Shitty oppgave - sliter med den - trenger hjelp

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
rembrandt
Descartes
Descartes

Sannsynlighet er 95 % for at en som har kjøpt flybilett, også møter fram. Til et fly som tar 70 passasjerer, selger selskapet 73 flybiletter. Hvor stor er sannsynligheten for at alle som møter opp, kommer med på turen.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
2357
Lagrange
Lagrange

For at alle som møter opp skal komme med på turen, må 70 eller færre møte opp.
rembrandt
Descartes
Descartes

Det vet jeg, men hvordan skal jeg sette opp regnestykke?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Fibonacci92
Abel
Abel

Vi lar P(n) stå for sannsynligheten at nøyaktig n personer møter opp.

Vi har da at P(0) + P(1) + P(2) + P(3) + ....... + P(70) + P(71) + P(72) + P(73) = 1.

Ser du hvorfor?
Last edited by Fibonacci92 on 17/01-2012 19:16, edited 2 times in total.
rembrandt
Descartes
Descartes

nei, jeg ser ikke noe...
Fibonacci92
Abel
Abel

Altså, det du vil finne ut er sannsynligheten for at enten 1 person, 2 personer, 3 personer.... , ..... 69 personer, eller 70 personer møter opp.

Dette er det samme som 1 - P(73) - P(72) - P(71). Altså den totale sannsynligheten minus sannsynligheten for at 73, 72 eller 71 personer dukker opp.

Kan du regne ut P(73), P(72) og P(71)?
rembrandt
Descartes
Descartes

Er det ikke å bare gange med P(70) = 0,95 x 70 ????
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Svarer deg heller her enn i myriaden av tråder du har opprettet.

Læreplanen sier hva du skal lære, ikke innholdsfortegnelsen i et spesielt læreverk. Læreverkene tolker bare læreplanen og vektlegger ting i litt forskjellige grad. Dersom du vil vite hva du skal lære, les læreplanen og se på gamle eksamensoppgaver. Ikke innholdsfortegnelsen.

Den totale sannsynligheten er alltid [tex]100[/tex]%! eller 1. La oss si at jeg triller en terning. og P(x) betegner sannsynligheten for å få x øyne på terningen, da er. [tex]P(1)+P(2)+P(3)+P(4)+P(5)+P(6)=1[/tex]. Siden dette er alle mulige utfall

Dersom jeg ønsker å finne ut hva sannsynligheten er for at terningen viser mer enn 1 øyne, så kan jeg regne ut.

[tex]P(X>1) = P(2)+P(3)+P(4)+P(5)+P(6)[/tex]

Men det er mye lettere å regne ut

[tex]1 - P(1)[/tex]

Siden

[tex]P(1)+P(2)+P(3)+P(4)+P(5)+P(6)=1[/tex]
[tex]P(2)+P(3)+P(4)+P(5)+P(6)=1 - P(1)[/tex]

Nei, du kan ikke bare gange 0.95 med [tex]70[/tex]. [tex]P(70)[/tex] er ikke lik [tex]0.95 \cdot 70[/tex].
Prøv å forstå binomialformelen så ser du kanskje dette. [tex]P(70)[/tex] er sannsynligheten for at nøyaktig [tex]70[/tex] personer dukker opp. Men for eksempel kan de tre første ikke dukke opp, eller de tre siste ikke dukke opp. Eller person [tex]56 \, , \, 4[/tex] og [tex]8[/tex] ikke dukke opp osv. Alle disse er mulige utfall.

Binomialformelen er en formel som tar hensyn til dette, og er en slags generalisering av det klassiske trediagramet, som du burde ha tegnet nok eksempler på nå.

[tex]P(70) = {{73}\binom{70}} \left( \frac{95}{100} \right)^70 \left( \frac{5}{100}\right)^3[/tex]

Den første delen gir antall muligheter hvor [tex]70[/tex] personer dukker opp og 3 ikke gjør det. Den siste delen gir sannsynligheten for at dette kan skje.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
rembrandt
Descartes
Descartes

Takk for konstruktiv tilbakemelding. Jeg begynner å forstå mye, men fortsatt er det litt tom rom som ødelegger rytmen.

Den binomiske sannsynlighetsmodellen som du satte opp forstod jeg lite av...kan du spesifisere det, takk.
Post Reply