Fysikk tentamen, ikke fått løsningsforslag..

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
StavangerD
Fibonacci
Fibonacci

Halla :wink:

Vi hadde tentamen i fysikk 2, går altså i vg3, men vi fikk aldri løsningsforslaget for selve tentamenen... Jeg fikk 5+ og det var en oppgave jeg ikke fikk helt til.. lurte derfor på om noen hadde løsningsforslaget til en spesifikk oppgave. Jeg fant ut i ettertid at de hadde hentet den fra en tidligere eksamensoppgave, men den finner jeg heller ikke noe løsningsforslag til.

Her er eksamensoppgaven på pdf (internett) : http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Vider ... _2_V10.pdf

Det var oppgave 4 jeg ikke fikk helt til, kan noen vise til løsningsforslag?

Takker for svar!! :D
ettam
Guru
Guru

Hva fik du til og hva fikk du ikke til?

Kan du gjengi din løsning av oppgaven?
Gustav
Tyrann
Tyrann

Noen hint:

a) 3 krefter: snordrag, gravitasjon vertikalt, elektrisk kraft horisontalt.

For å beregne snordraget behøver du bare å beregne f.eks. den vertikale komponenten, som pga. at kula er i ro må være, i størrelse, like stor som tyngden. Deretter er det enkel bruk av cosinus for å beregne snordraget.

b) Retningen til feltstyrken er den samme som retningen til den elektriske kraften (siden q>0 og F=qE) , og må være mot høyre på tegningen. Størrelsen til den elektriske kraften må være den samme som den horisontale komponenten til snordraget. Finner du kraften først, finner du feltstyrken E fra formelen F=qE.

c) Pga at tyngden til kula øker, vil den dras mer mot loddlinja, altså må vinkelen minke. For å finne den nye vinkelen må du balansere gravitasjonen, snordraget og den elektriske kraften F: Du kjenner den elektriske kraften F fra oppgave b), altså kjenner du automatisk den horisontale komponenten av snordraget. Deretter finner du snordragets vertikale komponent ved å balansere den mot tyngden til kula. Deretter bruker du at tangens til den nye vinkelen er lik forholdet mellom horisontal og vertikal komponent av snordraget.

d) Kreftene på den øverste kula er dens egen tyngde + den frastøtende elektriske kraften fra den nederste kula. Den maksimale avstanden er når disse kreftene balanserer hverandre. Bruk Coulombs lov for å finne den elektriske kraften mellom kulene, sett dens størrelse lik tyngden og du får en ligning for avstanden r mellom kulene.
Post Reply