1T eksamensoppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
PeterGriffin
Cantor
Cantor
Posts: 118
Joined: 03/02-2011 17:11

http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Vider ... 1T_H10.pdf

Se på oppgave 8 c) under Alternativ I.

For hvilken verdi av a har y-koordinaten til toppunktet lavest verdi?

Denne forstår jeg ikke. Har sett på løsningsforslaget her: http://www.osterlie.net/skole/1T/prover ... %20H10.pdf , men trenger en mer detaljert forklaring pls.

Ekstra oppgave: Alternativ II oppgaven under oppgave 8:
a) Sidene i en trekant er 27cm, 20cm og 12cm. Er trekanten rettvinklet?

Det naturlige her er jo å tenke pytagoras, men jeg begynte først å tenke sinus og cosinus:

Sin 90grader = 1
Cos 90grader = 0

12/27 [symbol:ikke_lik] 1
12/27 [symbol:ikke_lik] 0

20/27 [symbol:ikke_lik] 1
20/27 [symbol:ikke_lik] 0

Trekanten er ikke rettvinklet.

Er dette en akseptabel måte å løse denne oppgaven på, eller er jeg helt på bærtur her?
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 825
Joined: 14/02-2011 15:08
Location: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Ang. oppg. 8 c):

Vi har at den deriverte av funksjonen er

[tex]a-4x[/tex] Funksjonen har et bunnpunkt når den deriverte er lik 0 (stigningstallet for grafen er da 0). Setter den deriverte lik 0:

a-4x=0.

Vi må finne et uttrykk for x når f'(x)=0.

a-4x=0 gir [tex]4x=a \Leftrightarrow x=\frac 14 a=\frac {a}4[/tex]

y=f(x) gjør at vi setter x-verdien (altså a/4) inn i uttrykket for f for å få et uttrykk for y:

[tex]y=f\left( \frac{a}4 \right)=-2 \cdot \left( \frac{a}4 \right)^2+ a\cdot \left( \frac{a}4 \right)+4=\frac {-2a^2}{16} +{a^2}4+4=-\frac {a^2}8 + \frac {a^2}4 +4=\frac {a^2}8 +4[/tex]

Så kan vi egentlig bare tenke: når er y lavest?

[tex]a^2[/tex] er alltid positiv, enten a er negativ eller positiv. Er [tex]a^2[/tex] større enn 0, blir y større enn 4.


a=0 gir [tex]a^2=0\cdot 0=0[/tex], og da er y=4 som er den minste verdien y kan ha.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 825
Joined: 14/02-2011 15:08
Location: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Ang. oppg. 8 c):

Vi har at den deriverte av funksjonen er

[tex]a-4x[/tex] Funksjonen har et bunnpunkt når den deriverte er lik 0 (stigningstallet for grafen er da 0). Setter den deriverte lik 0:

a-4x=0.

Vi må finne et uttrykk for x når f'(x)=0.

a-4x=0 gir [tex]4x=a \Leftrightarrow x=\frac 14 a=\frac {a}4[/tex]

y=f(x) gjør at vi setter x-verdien (altså a/4) inn i uttrykket for f for å få et uttrykk for y:

[tex]y=f\left( \frac{a}4 \right)=-2 \cdot \left( \frac{a}4 \right)^2+ a\cdot \left( \frac{a}4 \right)+4=\frac {-2a^2}{16} +{a^2}4+4=-\frac {a^2}8 + \frac {a^2}4 +4=\frac {a^2}8 +4[/tex]

Så kan vi egentlig bare tenke: når er y lavest?

[tex]a^2[/tex] er alltid positiv, enten a er negativ eller positiv. Er [tex]a^2[/tex] større enn 0, blir y større enn 4.


a=0 gir [tex]a^2=0\cdot 0=0[/tex], og da er y=4 som er den minste verdien y kan ha.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Fibonacci92
Abel
Abel
Posts: 665
Joined: 27/01-2007 22:55

Ekstraoppgaven:

Det blir nok dessverre feil. Se for deg en trekant med sider 3, 4 og 5.

3/5 [symbol:ikke_lik] 1 [symbol:ikke_lik] 1
4/5 [symbol:ikke_lik] 1 [symbol:ikke_lik] 0

Vi ser også at [tex]3^2 + 4^2 = 5^2[/tex] som vil si at trekanten er rettvinklet.

En trekant har sider a, b og c og [tex]a^2 + b^2 = c^2[/tex] hvis og bare hvis trekanten er rettvinklet.

Problemet med din metode er at du tar utgangspunkt i motstående katet/hypotenus definisjonen av sinus som bare gjelder hvis du vet at trekanten er rettvinklet.

Tenk over dette: Hva er den motstående kateten til en vinkel på 90 grader? 90 graders vinkelen er jo vinkelen mellom katetene i trekanten, så den klassiske sinusdefinisjonen holder ikke her.

Et eksempel: Se for deg en likesidet trekant med sidelengde 2. (Likesidet vil si at alle sidene er like lange)

Her ville du kanskje regnet ut 2/2 = 1 og dermed konkludert med at trekanten er rettvinklet? Vi vet jo at dette blir feil siden en likesidet trekant har vinkler på 60 grader.
PeterGriffin
Cantor
Cantor
Posts: 118
Joined: 03/02-2011 17:11

Takk begge to for svar! Skjønte begge oppgavene nå.
Post Reply