Hei. Jeg tar opp igjen matte fra vgs, siden matte aldri har vært min sterke siden og jeg veldig gjerne vil forstå dette håper jeg det er noen som kan hjelpe meg med løsningsforslag på denne.
Har prøvd en grei stund nå. Svaret står jo i boken men det hjelper jo ikke om jeg ikke forstår det...
-2((-2)x(-1)'3+(2'3-14)x2'3+50)'2-2'4
Løsningsforslag algebra 1P
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Dirichlet
- Posts: 175
- Joined: 19/07-2011 17:10
Noe liknende
[tex]-2((-2)x(-1)^{3}+(2^{3}-14)x2^{3}+50)^{2}-2^{4} [/tex]
?
http://www.forkosh.com/mimetextutorial.html
Var ikke så lett å lese.
Hva med å gjøre om parentesene dine, fx [tex](-1)^{3}[/tex] til [tex](-1)(-1)(-1)[/tex]
Og prøve å få en litt bedre oversikt
For eksempel hvor det sto (-2)x, kan du skrive som -2x.

Hva i likningen føler du deg usikker på?
[tex]-2((-2)x(-1)^{3}+(2^{3}-14)x2^{3}+50)^{2}-2^{4} [/tex]
?
http://www.forkosh.com/mimetextutorial.html
Var ikke så lett å lese.
Hva med å gjøre om parentesene dine, fx [tex](-1)^{3}[/tex] til [tex](-1)(-1)(-1)[/tex]
Og prøve å få en litt bedre oversikt

For eksempel hvor det sto (-2)x, kan du skrive som -2x.

Hva i likningen føler du deg usikker på?
Last edited by NiclasHellesenL on 25/01-2012 17:44, edited 1 time in total.
-
- Dirichlet
- Posts: 175
- Joined: 19/07-2011 17:10
haha, da ble svaret jeg dreiv med bare tull^^
-
- Dirichlet
- Posts: 175
- Joined: 19/07-2011 17:10
^ er "opphoyd i"
Slik som på kalkulatoren 
Du kan bruke * eller · som gange tegn.
[tex](2)(2) = 2 * 2 =4[/tex]
Så da er det [tex]-2((-2)(-1)^{3}+(2^{3}-14)2^{3}+50)^{2}-2^{4}[/tex]
?
Løs allt som er i parenteser først.
[tex](2^{3}-14) = 8-14 = 6[/tex]


Du kan bruke * eller · som gange tegn.
[tex](2)(2) = 2 * 2 =4[/tex]
Så da er det [tex]-2((-2)(-1)^{3}+(2^{3}-14)2^{3}+50)^{2}-2^{4}[/tex]
?
Løs allt som er i parenteser først.
[tex](2^{3}-14) = 8-14 = 6[/tex]
-
- Abel
- Posts: 665
- Joined: 27/01-2007 22:55
Det ser korrekt ut! (I fremtiden bør du passe deg for å bruke x som gangetegn da det lett kan forvirres med variabelen x.)