Fysikkoppgave - er det noe feil?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Oppgaven er:
Et elektron akselereres fra ro av en spenning på 0,51 MV. Finn forholdet mellom den kinetiske energien og hvileenergien til elektronet.

Mitt forsøk på løsning:
Image

Fasit sier forholdet skal være 1, men jeg får 0.

Noen som kan hjelpe? Er det feil i fasit eller har jeg gjort feil?
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Vektormannen
Euler
Euler

Det gir jo ingen mening at elektronet skal ha null kinetisk energi etter en slik akselerasjon? ((Positiv) akselerasjon øker farten, og da øker kinetisk energi.)

Det ser ut som du har tastet feil. En energi på [tex]10^{17} \text{J}[/tex] er vel mye for et elektron :P

Når jeg regner (taster akkurat inn det du har skrevet i uttrykket for [tex]\gamma[/tex]) så får jeg [tex]\gamma = 1 + 0.995 \approx 2[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Vektormannen wrote:Det gir jo ingen mening at elektronet skal ha null kinetisk energi etter en slik akselerasjon? ((Positiv) akselerasjon øker farten, og da øker kinetisk energi.)

Det ser ut som du har tastet feil. En energi på [tex]10^{17} \text{J}[/tex] er vel mye for et elektron :P

Når jeg regner (taster akkurat inn det du har skrevet i uttrykket for [tex]\gamma[/tex]) så får jeg [tex]\gamma = 1 + 0.995 \approx 2[/tex].
:lol: Jeg har regnet med en elektronmasse på 9,1094 kg (tungt elektron :P) istedenfor [tex]9,1094\cdot 10^{-31} kg[/tex]. Det kunne jo ikke bli særlig riktig...

[symbol:uendelig] mange takk for hjelpen !!! :)
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Post Reply