Fysikk 1 - noen spm relatert til teori

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
rembrandt
Descartes
Descartes

Hei,

først og fremst lurer jeg på om Snells lov ut av fysikken? I 2 FY bøkene står det om Snells lov, men ikke i Fysikk 1.

En annen ting, finnes det noen hjemmesider der det er gode notater for Fysikk 1 faget?

Kan noen hjelpe meg med å forstå følgende begrep:

Eksitert tilstand
Absorpsjonsspekteret
Kontinuerlig spekter
Interferens overlagring

På forhånd takk...
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

rembrandt wrote:Hei,

først og fremst lurer jeg på om Snells lov ut av fysikken? I 2 FY bøkene står det om Snells lov, men ikke i Fysikk 1.

En annen ting, finnes det noen hjemmesider der det er gode notater for Fysikk 1 faget?

Kan noen hjelpe meg med å forstå følgende begrep:

Eksitert tilstand
Absorpsjonsspekteret
Kontinuerlig spekter
Interferens overlagring

På forhånd takk...
Snells lov er ikke pensum i Fysikk 1, selv om den var det i 2FY. En av de små endringene som er gjort.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
ettam
Guru
Guru

Snells lov er ute av læreplanen, men jeg mener at " Rom stoff tid" har den med likevel.

Siden eksamen i F1 er lokalgitt (og muntlig) kan det være at noen lærere som bruker dette læreverket spør om dette på eksamen.

Litt usikker på dette siden jeg ikke har denne læreboka selv, jeg bruker "Ergo".
PeterGriffin
Cantor
Cantor

Snells lov er ikke direkte pensum i FY1, men vi fikk forsøk der vi skulle teste to hypoteser angående forholdet mellom innfalls/brytningsvinkel, og Snells lov var en av hypotesene. Vi skulle vise ved målinger at forholdstallene var tilnærmet konstante ved bruk av Snells lov.

Men den er ikke pensum, vi fikk "bonusinformasjon" om at denne hypotesen egentlig var Snells lov, hvis du skjønner. Uansett kan det være lurt å ha snøring på denne loven, da noen lærere tydeligvis er litt glad i den. Det er jo en av fysikkens enkleste lover å huske, spør du meg, så er ikke noe problem.

Når det gjelder begrepene du spør om så er dette noe du kan lese deg til selv, evt. forklar nøyaktig hva du ikke skjønner rundt de forskjellige begrepene.
Post Reply