Tips til lesing i fysikk 1 og 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
rembrandt
Descartes
Descartes

Hei,

jeg lurer på om dere kan gi meg tips til hvordan skal jeg forbrede meg til eksamen i fysikk 1 og fysikk 2. Jeg driver og leser i rom, stoff, tid, men den boka er utrolig teori rettet. Nesten ingen eksempler med oppgaver, bare teori etter teori at man sovner i teori.

Jeg må klare bra på eksamener og håper dere kan gi meg tips.

på forhånd takk.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
PeterGriffin
Cantor
Cantor

Hmm, du kan ikke ha lest mye i Rom, Stoff, Tid hvis du mener de nesten ikke har eksempler med oppgaver.

Det er mye eksempeloppgaver i de to bøkene. Først nevnes teorien, og så kommer det eksempler på typiske oppgaver som anvender teorien. Det er forresten ikke rart at det er mye teori i bøkene, da fysikk faktisk er teori!!

I tillegg så har læreverket studiebøker til både RST 1 & 2, med kun oppgaver, som du bør regne igjen. Skal du ha god karakter: regn gjennom alle oppgavene i studieboken/bøkene (til du er møkkalei med andre ord). Du må sette deg godt inn i forsøkene du kan få på eksamen i begge fag. Dette finner du på nettsiden til ditt lokale eksamenskontor. Det er en klar ulempe å ikke ha fått undervisning i disse øvelsene på forhånd, eller i det minste ikke ha fått prøve deg på dem selv på en eller annen måte før du kommer på eksamen. Med mindre du er rimelig faglig sterk i realfag fra før så vil jeg anbefale deg å slenge deg på privatskolekurs i fagene i siste liten (sikkert noen steder som fremdeles har ledige plasser, men det er jo dyrt).

Det finnes ingen andre tips til hvordan du skal få god karakter i fysikk annet enn å jobbe hardt. Les, les les, og regn, regn, regn. Spør folk med peiling når du virkelig sitter fast for å forstå stoffet.

Skal du ta fysikk 1&2 på ett semester og i tillegg ha gode karakter så blir det mye jobbing på deg gitt.
Post Reply