Jeg sliter også med disse to oppgavene, kan noen
hjelpe meg?
[symbol:rot] x+1 =x-11 (det er x+1 som står i kvadratroten)
og
4+ 2 [symbol:rot] 24-5t = 2t
(det er 24-5t som står i kvadratroten)
Kjempeglad for hjelp, gjerne med mellomregning slik at jeg skjønner hva som blir gjort....
Likninger
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Her må vi opphøye begge sidene i andre, da kan vi få falske løsninger. Når vi setter prøve ser vi at x=8 ikke passer.
Du får kansje til den andre om du følger samme fremgangsmåte, bare husk at det er lettest å når du får roten aleine på venstresiden først.
Tusen takk for svar
Har regnet en del på oppgave 2 og får den ikke til å gå opp. Tror
jeg gjør noe feil mot slutten av utregningen (tallene jeg skal bruke i 2.gradslikningen går ikke opp??)
Oppgaven var 4 + 2 [symbol:rot] 24 - 5t = 2 t (hvor 24 - 5t står i kvadratroten)
Jeg har fulgt oppskriften din på utregning og får da til svar 4t^2 ?+ 10 t - 48
Setter så dette inn i formelen for 2.gradslikning og da krøller det seg. Får det ikke til å gå opp og skjønner ikke hva jeg gjør feil. Jeg får til svar at
X = (-10 +- 2 [symbol:rot] 217) / 8 som igjen gir to veldig "rare" svar på X
Ser du hvor jeg gjør feil? Veldig takknemlig for svar

Har regnet en del på oppgave 2 og får den ikke til å gå opp. Tror
jeg gjør noe feil mot slutten av utregningen (tallene jeg skal bruke i 2.gradslikningen går ikke opp??)
Oppgaven var 4 + 2 [symbol:rot] 24 - 5t = 2 t (hvor 24 - 5t står i kvadratroten)
Jeg har fulgt oppskriften din på utregning og får da til svar 4t^2 ?+ 10 t - 48
Setter så dette inn i formelen for 2.gradslikning og da krøller det seg. Får det ikke til å gå opp og skjønner ikke hva jeg gjør feil. Jeg får til svar at
X = (-10 +- 2 [symbol:rot] 217) / 8 som igjen gir to veldig "rare" svar på X
Ser du hvor jeg gjør feil? Veldig takknemlig for svar

-
- Euler
Du må først flytte over 4 slik at du får [tex]2\sqrt{24 - 5t} = 2t - 4[/tex]. Det antar jeg du gjorde? Så må du huske at det er et 2-tall foran kvadratroten. Så når vi opphøyer må vi benytte at hvis vi opphøyer et produkt så må vi opphøye hver faktor (altså: [tex](ab)^c = a^c b^c[/tex].) Da får vi:
[tex]2^2 (\sqrt{24-5t})^2 = (2t - 4)^2[/tex]
[tex]4(24-5t) = 4t^2 - 16t + 16[/tex]
[tex]4t^2 + 4t - 80 = 0[/tex]
Er du med så langt? Tar du resten da?
[tex]2^2 (\sqrt{24-5t})^2 = (2t - 4)^2[/tex]
[tex]4(24-5t) = 4t^2 - 16t + 16[/tex]
[tex]4t^2 + 4t - 80 = 0[/tex]
Er du med så langt? Tar du resten da?
Elektronikk @ NTNU | nesizer