et spørsmål om matematiske emner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
espenandrelw
Fibonacci
Fibonacci

Vet ikke om dette er riktig forum å poste i men jeg har et spørsmål.

Hvordan deles de forskjellige emnene innenfor matematikk opp? Går det an å finne et brødsmulespor som man kan følge for å komme fra a til å?

som f.eks.

først må man kunne 1. Tall og tallsystemer (kalles det aritmetikk?)
så må man lære seg 2. Algebra
så går man videre til 3. ..... osv osv
det neste man så går videre til er 4. .... osv

Hvis det i hele tatt er mulig å sette opp en slik liste og hvis noen kunne hjulpet meg det, hadde jeg vært veldig takknemlig!

På forhånd, takk :)
Aleks855
Rasch
Rasch

Hei,

Denne lista er litt vanskelig å lage da det er forskjellige grener man må ta hensyn til.

Generelt sett, så lærer man aritmetikk på barneskolen. Aritmetikk er rett og slett regning med tall.

På ungdomsskolen utsettes man for Algebra. Det er vel kort sagt en generalisering av aritmetikken, og man begynner å regne med bokstaver i tillegg til tall, og lar bokstavene representere tall.

Algebra er dog et enormt emne, med mange under-emner.

Kalkulus er det steget jeg kan komme på i farta som kommer deretter. Da begynner man med analyse av endring, og begynner å se dypere på ting vi ser i virkeligheten, og hvordan det kan representeres med matematikk.

Problemet nå er at også kalkulus er et ufattelig stort emne, med mange veier. Andre store matte-emner kan basere seg på at du allerede har vært gjennom de riktige delene av Algebra og kalkulus før du kan sies å være klar.

Noen emner som kan være interessante;
lineær algebra, statistikk, sannsynlighet, reell analyse, topologi, anvendt matematikk, diskret matematikk, mengdelære, logikk, kompleks analyse...

Mye av dette er stort sett høyskole-materiale, men noen av emnene introduseres man for allerede på ungdomsskolen og videregående.
Image
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

På ntnu har de i de minste en kort liste over hovedretningene

http://www.ntnu.no/imf/forskning

Etter en har fullført "analyse / kalkulus" så står en rimelig fritt til å selv velge retning.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Post Reply