Hei.
Trenger litt hjelp til å forstå følgende oppgave:
Under nomrale værforhold er det konstant elektrisk felt mellom jordoverflaten og den øvre delen av atmosfæren. En dag flyr et lite sportsfly i konstant høyde gjennom et område der dette elektriske feltet er homogent og har en feltstyrke på 150 V/m med retning loddrett nedover. Flyet har en elektrode i hver vingespiss. Avstanden mellom elektrodene er 11,3 m. Når flyet krenger slik at vingene danner en vinkel [tex]\alpha[/tex] med vannrett, blir det målt en spenning på 1,10 kV mellom elektrodene i vingespissene. Regn ut krengningvinkelen [tex]\alpha[/tex]
Ok, denne oppgaven får jeg nesten til, men ikke helt. Vi har formelen:
[tex]U = Ed[/tex].
For å finne [tex]d[/tex] når flyet krenger får vi da:
[tex]d = \frac{U}{E} = \frac{1100}{150} = 7,33[/tex]
Jeg har så prøvd å tegne dette. Dersom vi tegner en vannrett strek som representerer flyet før det kregner, så vil altså avstanden mellom de to vingespissene være [tex]11,3[/tex]. Når flyet krenger er avstanden [tex]7,33[/tex]. Jeg illustrerer dette som en rettvinklet trekant [tex]ABC[/tex] der [tex]AC[/tex] er hypotenusen som representerer avstanden mellom de to vingespissene ([tex]11,3[/tex]). Slik jeg ser det vil da [tex]AB[/tex] representere den vannrette avstanden mellom vingespissene under krenging, og vinkelen kan jeg finne ved å ta:
[tex]cos(\alpha) = \frac{7,33}{11,3}[/tex]
[tex]\alpha = 49,9[/tex] grader.
Men i følge fasiten skal [tex]\alpha = 40,5[/tex] grader. Dette ville jeg jo fått dersom jeg hadde satt [tex]sin(\alpha) = \frac{7,33}{11,3}[/tex], men jeg ser ikke hvordan [tex]7,33[/tex] kan representere den loddrette avstanden mellom vingespissene (altså [tex]BC[/tex] i trekanten).
Dersom noen kan forklare/illustrere dette for meg blir jeg veldig takknemlig!
Fysikk - elektrisk felt
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga