Eksamen R1 høst 09

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Håk
Cayley
Cayley

huff,har fått høre at eksamen strekker seg litt utenfor pensum,men på R1's høst 09-eksamen oppgave to, del 1 er det snakk om Viviani Vincenzo's setning,en likebeint trekant med et punkt p som ...jah..spør wiki!

Jeg har hvertfall aldri hørt om denne setningen,fant den hverken i sigma eller sinus sin mattebok,heller ikke i formelsamlinga mi.

Jeg vet jo også at mattebøkene ikke er flinke nok til å dekke hele pensum,men er denne Vincenzo noen jeg burdte ha hørt om i sammenheng matematikk R1?
Synes det er så frustrerende å gjøre oppgaver i når jeg møter på ting som har gått meg hus forbi...
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

sånn må du nok regne med. den sier bare - hvis du har tegninga på eks-oppgava at:
[tex]h = l + m + n[/tex]

som bevises med at Areal(stor trekant) = sum av arealet av 3 mindre trekanter
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Håk
Cayley
Cayley

Takk for svar,ser jo at jeg lærer masse av å regne eksamensoppgaver.Men nå er klokka snart 21,så kanskje på tide å ta kvelden så jeg er ved godt mot i morgen tidlig,klar for nye overaskelser :wink:
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Slik som eksamensoppgaver er så er det ikke meningen å vite alt.
Det som er forventet er at gjennom realfagene så er det meningen at du skal lære deg et sett med verktøy. Og på eksamen så skal du benytte deg av disse verktøyene til å løse ulike oppgaver.
Oppgaver som du gjerne ikke har sett før, men likevel klarer å løse med de redskapene du har lært deg. Her er det som Janhaa sier geometrien, spesielt formlike trekanter som bør sitte.

Og btw, akkuratt våknet jeg. Skal begynne å lese til eksamen selv nå =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Post Reply